Still going strong men med ny ägare

Startat av Staffan Sävenfjord, 25 juli 2013, 16:52:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Det kom ett mejl i går förmiddag från Nordia Buss ägare att Swebus på linje 830 från Borås 14.30 till Göteborg skulle ha en intressant utsättning som ordinarie tur. Jag passade därför på att vara vid Resecentrum vid den tiden och fick se den här bussen.



Det är alltså den här bussen som sedan januari i år har fått förlängd tid efter pensioneringen i samma jobb men med annan arbetsgivare.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter Öden

Hej !

Kan bara tillägga att Nordia Buss köpte bussen från NNT Gävle.

Mvh Peter Ö

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter Öden skrivet 25 juli 2013, 19:03:47 PM
Hej !

Kan bara tillägga att Nordia Buss köpte bussen från NNT Gävle.

Mvh Peter Ö

Var den målad i Swebus nya design då? Rimligen torde detta ha blivit gjort sedan bussen hamnade på Tjörn (Nordia Buss hör hemma där).

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 juli 2013, 19:28:46 PM
Var den målad i Swebus nya design då? Rimligen torde detta ha blivit gjort sedan bussen hamnade på Tjörn (Nordia Buss hör hemma där).

Fick svar från Nordia Buss: alla åtta bussarna i 60-serien fick Swebus nya design under 2012 och sedan avyttrade Swebus dem ungefär ett halvår senare. Sju av bussarna gick till NNT i Gävle men den åttonde - den på bilden - gick direkt till Nordia Buss. Denna buss fick sedan ytterligare uppfräschning och ansiktslyft hos Nordia.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

homer

Är de här Swebus nya strategi? att sälja sina gamla vagnar till underentreprenörer som sedan kör vidare?
Kör swebus någonting alls i egen regi om några år?

Ersa

Tja, om inget nytt köps in är väl sagan slut när OmniExpresserna fyllt åtta år.
Men det vore ju trevligare om Swebus åter börjar köpa in egna bussar för att behålla en hel del av trafiken i egen regi.

AO

Skulle ju vara kul om Swebus "anlitade" Nobina som entreprenör;)

Jo

Citat från: AO skrivet 26 juli 2013, 02:05:00 AM
Skulle ju vara kul om Swebus "anlitade" Nobina som entreprenör;)

Fast Nobina börjar väl i alla större utsträckning anlita UE även för den egna trafiken. Särskilt tydligt är väl detta i Uppland där UE skaffar fler och fler egna bussar.

Lars-Håkan_E

Citat från: AO skrivet 26 juli 2013, 02:05:00 AM
Skulle ju vara kul om Swebus "anlitade" Nobina som entreprenör;)

Det gjorde man ju (gör fortfarande?) b.la i Kalmar även om man använder Expressens egna fordon

Ersa

Citat från: Jo skrivet 28 juli 2013, 09:03:43 AM
Fast Nobina börjar väl i alla större utsträckning anlita UE även för den egna trafiken. Särskilt tydligt är väl detta i Uppland där UE skaffar fler och fler egna bussar.

Åtminstone på västra sidan länsgränsen genom Uppland.

Vad gäller Swebus Uppsala har ju Danielssons börjat köra 835, och frågan är ju om fler och fler Uppsalabaserade Swebusomlopp kommer att läggas ut på UE med egna fordon.
2010-2011 hände det då och då att Nobina Uppsala fick förstärka 899, och ibland kom UL-lackerade bussar hela vägen till Linköping. Linje 888 har i många år förstärkts av Nobina Karlstad med Värmlandtrafiklackade fordon.

bisquit

Ja för att inte tala om på 90-talet. Då Näckrosbuss i Örebro bl.a hade sin gamla Vanhoolen turistare till förfogande för förstärkning Örebro-Sthlm och sen omvänt på vardagar åt Swebus. Det hände ganska ofta att min far fick äran att köra några omlopp. Å ibland fick förstärkningsbussen hänga med ända till Karlstad, för att sen tomma tillbaka till Örebro. Tilläggas skall väl att det egentligen bara var beställningsgruppen och några till som fick förtroendet att röra turistbussarna. Då man var extra rädd om dem. Som mest hade Näckrosbuss/ sedmera Busslink Örebro 5st turistbussar..  Den nyaste var en Irizar av årsmodell 1999..


Citat från: Ersa skrivet 28 juli 2013, 10:46:04 AM
Åtminstone på västra sidan länsgränsen genom Uppland.

Vad gäller Swebus Uppsala har ju Danielssons börjat köra 835, och frågan är ju om fler och fler Uppsalabaserade Swebusomlopp kommer att läggas ut på UE med egna fordon.
2010-2011 hände det då och då att Nobina Uppsala fick förstärka 899, och ibland kom UL-lackerade bussar hela vägen till Linköping. Linje 888 har i många år förstärkts av Nobina Karlstad med Värmlandtrafiklackade fordon.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

bisquit

Nepp om jag inte missminner mig. Så var det denna http://www.svenskbusshistoria.se/asp/search/dosearch.asp?DoEdit=false&svalue=näckrosbuss+irizar&SearchView=advView&orderby=arsmodell&maxhits=50&onlypics=false#
Som var placerad i Örebro. Vill minnas att deras endast var 2 axl. Sen så fanns det 1 carrus star 3 axl. Samt deras gamla högbyggda delta plan dvs 1295.
Citat från: Bussmicke skrivet 29 juli 2013, 10:39:49 AM
7190?

j-a

Citat från: bisquit skrivet 29 juli 2013, 11:10:34 AM
Nepp om jag inte missminner mig. Så var det denna http://www.svenskbusshistoria.se/asp/search/dosearch.asp?DoEdit=false&svalue=näckrosbuss+irizar&SearchView=advView&orderby=arsmodell&maxhits=50&onlypics=false#
Som var placerad i Örebro. Vill minnas att deras endast var 2 axl. Sen så fanns det 1 carrus star 3 axl. Samt deras gamla högbyggda delta plan dvs 1295.

Irizaren var väl  1191 och den 3axliga carrusen 1198

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.