SL H43 4579

Startat av Peter Öden, 24 juli 2013, 19:52:12 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden



Hej !

En liten nostalgikick blir det väl av denna bild ?

Mvh Peter Ö

zjbus

Hej, trevlig bild. Ser ut som SJ:s färger, är det en f.d. SJ-buss och i så fall vilken?
Med vänlig hälsning zjbus

K R

Citat från: zjbus skrivet 24 juli 2013, 20:03:41 PM
Ser ut som SJ:s färger, är det en f.d. SJ-buss och i så fall vilken?

Hej!

Nej, denna buss levererades som ny till SL under 1971 med littera H43. Lackeringen i oxblodsrött
kan ha bleknat något efter några år i trafik, eventuellt i kombination med att bilden är något ljus.

Volvo B58-55 med kaross från Hägglunds och med halvautomatisk Wilsonväxellåda.

H43:orna var 25 st och de levererades i två serier under 1971;
4565-4579, varav 4565 skrotades efter brand i ett tidigt skede.
4600-4609 kom i trafik något senare under året.

H43:orna var som bilden illustrerar avsedda för flygbusstrafiken till Arlanda och försedda med halvturiststolar och bagagehyllor
samt den speciella flygbussmålningen med de vita linjerna efter sidorna och på stötfångaren.

Under 1971 levererades f ö även de 10 första H44 (4580-4589), som var av samma typ men avsedda för sedvanlig linjetrafik
med linjestolar, utgångsdörr även framför drivaxeln samt i avsaknad av bagagehyllor och den s k "skrytmålningen".

mvh K R



zjbus

Tack KR för intressanta fakta, finns ju en del likheter med SJ 1266
Mvh zjbus

Lars-Håkan_E

Citat från: zjbus skrivet 24 juli 2013, 23:23:42 PM
Tack KR för intressanta fakta, finns ju en del likheter med SJ 1266
Mvh zjbus

SJ:s bussar var väl 16 meter också :-)

Några av H43:orna  i 45== serien hamnade väl/beställdes till Roslagstrafiken.

K R

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 26 juli 2013, 21:38:29 PM
Några av H43:orna  i 45== serien hamnade väl/beställdes till Roslagstrafiken.

Hej!

Vid tillfället när SvOf:s skrift nr 1 "SL:s bussar 1 januari 1981" sammanställdes anges följande i ärendet:

H43 4572-77 placerade i Norrtälje och i 46-serien var 4605-06 placerade i Åkerby. Alla övriga H43 var placerade i Råsta.

Gemensamt för dessa 6+2 vagnar ovan var att de hade följande avvikelse:
"Bagagehyllorna ersatta med halvturiststolar bakom förarplatsen och med linjestolar i leden".

mvh K R

Fredrik Klint

Enligt uppgift så levererades de till följande garage, lustigt nog lite "hattigt":

4565-71 Råsta
4572-77 Danderyd (Enebyberg?)
4578, 79 Råsta
4600-04 Råsta
4605-07 Enebyberg
4608 Råsta
4609 Enebyberg

Som K R nämner så fick "Norrortsvagnarna" sina bagagehyllor borttagna, detta ska ha skett 1977-78. Man kan därför ana att 4607 och 4609 flyttade till Råsta och fick behålla hyllorna.

Lars-Håkan_E

Även 4605-06 flyttades snart till Råsta.

Runt 1984 fram till slutet fanns endast 4572-74 kvar i Åkerby och där 4574 prototypombyggdes (i Arvika?) som ett försök till livstidsförlängning som linjevagn vilket väl tack o lov inte fick några efterföljare, däremot byggdes ett flertal av Råstas vagnar om till dörrar 1-1-0 men med bibehållen inredning.

4572-73 användes på slutet mest på Åkersbergaförstärkningar och någon insats natt t lörd-sönd på nattförstärkningar, turer där man även kunde träffa på gamla 7989-90.

Ulf Berlin

I boken"SL 100"finns en underbar häckbild av 4606 i flygbussdesign någonstans ute i Roslagsskogarna :D/Ulf

Mats Karlsson

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 26 juli 2013, 21:38:29 PM
SJ:s bussar var väl 16 meter också :-)

1261-1266 var likadana som H43 och 18 m långa!

Fredrik Klint

Den s.k. flygbussmålningen var inte enbart avsedd för flygbussar utan även expresslinjer och liknande mot Roslagen. Vagnar typ H45 hade även denna lack och just den vagntypen användes väl aldrig på Arlandaturer?
H51 var också målade ursprungligen på detta vis och fanns både i Råsta (Arlanda) och Vaxholm.
Som kuriosa kan nämnas att två H82 (Volvo B58 / SKV), 6780 och 6789, erhöll denna tjusiga lack innan de avyttrades från Arlandatrafiken. Åtminstone 6789 ska senare ha hamnat i Björknäs och fick vanlig SL-lack.