Bussbränder i Göteborg med omnejd

Startat av Calle, 24 juli 2013, 19:37:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Calle

Denna tråden är ingen kritik, utan tar helt och hållet upp de relativt frekventa bussbränder, som härjat i Göteborg med omnejd, de senaste åren.

Min första undran; hade/har inte bussar automatiskt sprinklersystem som släcker en brand i motorrummet?

När det gäller Göteborg så brann väl följande upp: GS nr 100, 114, 239, 309, 318 (?), 542, samt en Oudsten tillhörande Älvängen/Ale. Rätta mig gärna, och kom mer än gärna med intressanta inlägg!  ;)

Erling.L

Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

Rikard

GS Buss 369 brann ner helt på vägen till Hållanda.
Rikard.

Erling.L

542 vill jag minas brann på grund av en genomförning av elkabel som hade gett upp o på ett ställe som var svårt o komma åt och att 541.543 kontrollerades där efter o byggdes om så det inte skulle ske på dem med.

Calle

Glömde; brann inte någon B10BLE CNG också för ett antal år sedan, tror det var i 800-serien? Sen var det, om jag inte minns fel brand på någon av "danskbussarna"...?

M

Citat från: Calle skrivet 25 juli 2013, 12:44:43 PM
Glömde; brann inte någon B10BLE CNG också för ett antal år sedan, tror det var i 800-serien? Sen var det, om jag inte minns fel brand på någon av "danskbussarna"...?
Jo det var 816 som brann vid Åketort på grund av mordbrand.
Finns väl aningar om vem som fjuttade på men det tänker inte jag skriva.

Ronald M. Jannesson

Vid Åketorp brann 716 upp när den knappt var ett år gammal 1993. Anledning; brand i papperskorg p.g.a. osläckt cigarettfimp. >:(

Erling.L

Citat från: Calle skrivet 25 juli 2013, 12:44:43 PM

en av 800 bussarna brann efter de såldes till Swedbus o vill minnas det räknades som anlagd brand

jo en av danskarna brann o den hade kunnat släckas men det visade sig vara fel på brandsläckaren

Calle

Från vilka årsmodeller infördes automatiskt släckningssystem på bussarna i Göteborg med omnejd?

Noterade för ett par år sedan, att alla dieseldrivna Den Oudsten hade fått ett rött hål vid sidan om avgasröret med texten "hål för släckning i motorrum". Denna etikett noterades även på danskarna (som Erling kallar dem), samt på någon enstaka, korta CNG Man. Men, visst är det väl så att MAN från 2004 hade automatiskt sprinklersystem, eller har jag fel?

M

Citat från: Ronald M. Jannesson skrivet 25 juli 2013, 17:31:15 PM
Vid Åketorp brann 716 upp när den knappt var ett år gammal 1993. Anledning; brand i papperskorg p.g.a. osläckt cigarettfimp. >:(

Helt rätt 716 var det

S Svensson

Swebus hade en ledbuss med 44-nr ,plac i Angered, som blev totalhavererad genom brand.
GSAB hade en gång i tiden för blå express (och linje 80) skaffat tre Neoplan ledbussar typ linjeturist. Det var problem med dem och en av dem brandskadades någonstans i Va Frölunda. Det lär även varit incident på linje röd,någonstans i närheten av Landvetter.
GSAB förvärvade ett antal bussar typ B10BLE och B10L med kaross typ Säffle men monterad i Åbenrå. En av dem,ganska snart efter anskaffandet, brannskadades vid Eketrägatan. Några månader efteråt såg jag denna upplastad på en lastbil vid Delsjömotets parkeriong.Denna kördes till Vetlanda och blev reservdelar.
Båda Leja-Touring Neoplan för linjen Göteborg-Strömstad blev brandskadad. Den ena blev skadad svårt och ansågs vara totalhavererad och den andra såldes till Vetlanda för reservdelsplockning (Leja-trede Neoplan,den oranga expressen klarade sig och målades om)
Det finns även ett antal incidenter med småbränder men man har lagat upp bussarna igen.
I området kring Landvetter flygplats och omkring har flera linjevagnar skadats av brand. EnB10L-Carrus Delta från Björröd brandskadades liksom en Scania-Carrus tillhörande Violia-Connex men även VL nr 231 Scania-Vest blev i närmast totalhavererad. Några turistbussar skadades vid singelbränder. Minns någon från Björröd (dvs Landbetterbuss i Björröd AB).

igel

En undran från en oinsatt. Har Göteborg haft flera bussbränder i förhållande till antalet bussar än Stockholm, Malmö?

Staffan Sävenfjord

Citat från: igel skrivet 25 juli 2013, 22:21:34 PM
En undran från en oinsatt. Har Göteborg haft flera bussbränder i förhållande till antalet bussar än Stockholm, Malmö?

Det inträffar cirka 150 bussbränder per år över hela riket så om man försöker ställa samman en lista över dem som inträffat i Göteborgstrakten så lär det bli ganska många utan att det därför är fler här än i motsvarande områden med lika många bussar.

http://www.bussbranschen.se/Portals/0/PDF_publik/Broschyrer/brand_2012.pdf
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Calle

Citat från: Calle skrivet 25 juli 2013, 18:07:26 PM
Från vilka årsmodeller infördes automatiskt släckningssystem på bussarna i Göteborg med omnejd?

Noterade för ett par år sedan, att alla dieseldrivna Den Oudsten hade fått ett rött hål vid sidan om avgasröret med texten "hål för släckning i motorrum". Denna etikett noterades även på danskarna (som Erling kallar dem), samt på någon enstaka, korta CNG Man. Men, visst är det väl så att MAN från 2004 hade automatiskt sprinklersystem, eller har jag fel?

Har för mig att GS 309 brann upp helt, och 318 brandskadades vid Kungssten. Men, hur funkar det enligt ovan tidigare nämnt?

Ronald M. Jannesson

309 avyttrades efter brand ja, 318 kom tillbaka efter lite plåstring. Däremot har jag för mig att en Den Oudsten i Mölndal brann också, lite osäker på vagnsnummer dock, kke. 539??? Någon som vet? ???