SJ Buss (Reklamfilm)

Startat av Klaverdörr, 19 juli 2013, 05:39:33 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Härligt, hög nostalgi faktor där. Alpusen är 2692, såg det nu när jag har ögena på mig.  :D

yngrot

Rc lok med bruna vagnar är inte fel det heller  ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

1896

Citat från: yngrot skrivet 19 juli 2013, 19:09:22 PM
Rc lok med bruna vagnar är inte fel det heller  ;)

Har modell tåg i denna kulör, det är nostalgi bara det.  ;D

Ersa

"SJ Buss finns över hela landet, från Ystad i söder till Luleå i norr"

Hur omfattande var egentligen SJ Buss verksamhet norr om E75 (idag E14) omkring 1986, om vi helt räknar bort trafik man lejt ut till Postens diligenstrafik?

Lars-Håkan_E

Övertorneå (senare överlåten till Dil)
Kramfors

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 22 juli 2013, 01:22:17 AM
Kramfors

SJ körde alltså i egen regi "den spårlösa järnvägen" mellan Övertorneå och Pajala. Det var helt enkelt ett alternativ till att förlänga järnvägen mellan Haparanda och Övertorneå till Pajala. På bussarna tillämpades järnvägens taxa som var något billigare än den som normalt tillämpades på SJ:s bussar. Linjen startade 1931. Under 1980-talets senare hälft gjordes en bytesaffär mellan Diligenstrafiken och SJ så att de förra övertog denna linje.

Hade SJ slutat köra bussresor i egen regi Luleå-Narvik 1986?

Hur som helst torde väl ingen gräns ha gått i Luleå 1986 utan man körde alltså en bra bit norr därom.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Christian Ljunggren

I slutet på augusti 1984 överlät SJ linjen Övertorneå-Pajala på Postens Diligenstrafik.
Detta i samband med att persontrafiken på järnvägen Karungi-Övertorneå nedlades.
Meningen var till en början att SJ skulle svara för ersättningstrafiken för järnvägen med förlängning
till Haparanda, men det ändrades till att överlåta alltihop till Posten.

Med vänlig hälsning

Christian

Greger Larsson

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 22 juli 2013, 01:22:17 AM
Kramfors

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 22 juli 2013, 08:44:31 AM

--

Hur som helst torde väl ingen gräns ha gått i Luleå 1986 utan man körde alltså en bra bit norr därom.

Ni kanske glömmer att man(SJ) körde veckoslutslinje 467?  (Sthlm-Luleå)

S Svensson

Citat från: Greger Larsson skrivet 22 juli 2013, 19:34:23 PM
Ni kanske glömmer att man(SJ) körde veckoslutslinje 467?  (Sthlm-Luleå)

Om jag minns rätt så var det på slutet fem bussar tillhörande SJ som var placerade på Luleå trafikdistrikt och i Övertorneå (Öt). Ev fanns det också lastbilar.

För veckoslutslinjen  hade inte SJ egna bussar i Luleå utan det var bussar från Hornsberg (Cst) som körde fredag till Luleå och från Luleå söndagar. Dessutom fanns det dubleringsbussar som bla kördes av Tapani busstrafik. Exakt vem som körde från Luleå fredagar och till Luleå söndag är jag inte helt bekant med,men vad jag sett vid Stockholmsbesök rörde det sig om buss tillhörande Anders Tapani.
SJ körde även buss Stockholm-Östersund med Postverket och Jämtlandsbuss som samverkande. 

Christian Ljunggren

Ja, det var 0633, 1250, 1531, 1575 o 1731 som var plac i Öt vid övertagandet av Posten.
Ingen av dem övertogs, utan de omplac inom SJ.
Lastbilar fanns också fram till övert och en av dem 6257 (Sc LB111) övertogs som Posten G141.
Denna hamnade sedan hos Swebus, då Diligensen gick upp i Swebus. G141 behölls då som inv-nr.
De andra lastbilarna 6238 (ScV L75), 6250 (ScV L76), 6251 (ScV L76S) med tillhörande ASJ Fruehauf trailers slopades.

Med vänlig hälsning

Christian

Greger Larsson

Citat från: S Svensson skrivet 22 juli 2013, 23:00:34 PM
Om jag minns rätt så var det på slutet fem bussar tillhörande SJ som var placerade på Luleå trafikdistrikt och i Övertorneå (Öt). Ev fanns det också lastbilar.

För veckoslutslinjen  hade inte SJ egna bussar i Luleå utan det var bussar från Hornsberg (Cst) som körde fredag till Luleå och från Luleå söndagar. Dessutom fanns det dubleringsbussar som bla kördes av Tapani busstrafik. Exakt vem som körde från Luleå fredagar och till Luleå söndag är jag inte helt bekant med,men vad jag sett vid Stockholmsbesök rörde det sig om buss tillhörande Anders Tapani.
SJ körde även buss Stockholm-Östersund med Postverket och Jämtlandsbuss som samverkande.

Tapanis körde egen trafik mellan Norrbotten och Stockholm sedan 1970-talet. Linje 467 kördes av SJ i samarbete med Norrlandskustens Trafikförening. Det känner jag till eftersom jag själv kört linjen vid några tillfällen och jag är ganska säker på att just den linjen avses med "från Ystad i söder till Luleå i norr". Norr därom fanns som sagt ingen reguljär trafik kvar 1986.

S Svensson

Citat från: Greger Larsson skrivet 23 juli 2013, 19:45:28 PM
Tapanis körde egen trafik mellan Norrbotten och Stockholm sedan 1970-talet. Linje 467 kördes av SJ i samarbete med Norrlandskustens Trafikförening. Det känner jag till eftersom jag själv kört linjen vid några tillfällen och jag är ganska säker på att just den linjen avses med "från Ystad i söder till Luleå i norr". Norr därom fanns som sagt ingen reguljär trafik kvar 1986.

Att Tapani körde egen trafik kan säkert stämma. Kanske uppfattade jag Tapani såsom förstärkning till SJ van Hool. Plockade fram min tidtabell från 1973. Avg Fredag och söndag från Stockholm 17.30 och ank Luleå 9.10. Samt avg F och S Luleå 17.30 och ank Stockholm 9.10,dagarna bör väl då vara lördag resp måndag. Enkel resa 1972 kostade 95:- och ToR 130:- Matuppehål och förarebyte 1.00-1.40 vid Härnösands Motell. Byttes det förare även på andra ställen ?
När jag var i Stockholm 1982 vill jag minnas att avgångstiden norrut för både SJ och Tapani var 18.00. Fö kan tilläggas att nya tidtabellen för snabb-och veckoslutsbussar tdt 173-period började gälla  4 maj 1973. Då gjordes även linjenummren om. Detta till följd av att distriktens indelning gjordes om. Vad gäller datum 4 maj så började förändringarna på linje 31 och 32 gälla först 73-06-18 då ny tidtabell tillämpades på 331 Jö-Göteborg och 332 Jönköping-Halmstad. Sedan så står det i TdM8:1/73 att vissa turer på linje 331 går fr o m 730618 via Stena Lines Terminal. Även linje 412 gick tydligen in till Stena. Vissa dagar byte i Jönköping av buss. 412 gick Stockholm-Jönköping-Halmstad-Malmö med byte av buss i Jönköping till Göteborg (ev direktbuss vid förstärkningskörning Cst-Jö)