Varför censurera ordet k l o t t e r?

Startat av moenia, 19 juli 2013, 00:55:53 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moenia

Som jag förstår det blockeras ordet för att förhindra att våra forumtrådar dyker upp bland sökresultaten på Google. Som en förklaring till varför ordet blockeras, skrev DEB i en annan tråd följande:

Citat från: DEB skrivet 18 juli 2013, 23:49:33 PM
För att många klöttrare söker på det ordet på internet för att se sina eller andras verk, vilket ger de motivation att fortsätta med det när de ser att deras budskap sprids.

Jag förstår inte alls. På vilket sätt skulle klottrare bli motiverade att fortsätta klottra bara för att de hittar en forumtråd till ett bussforum där man skriver om klotter? Och hur sannolikt är det att en forumtråd som behandlar ämnet bussklotter skulle hamna blalnd de första 10, 20, eller ens 100 sökresultaten på Google? Högst otroligt.

Av ren nyfikenhet gick jag igenom de 100 första sökresultaten på ordet 'klotter'. Inte ett enda resultat från ett enda forum dök upp. Antingen var det samhällsinformation från någon kommuns hemsida, en nyhetsartikel om skadegörelse eller en klotter-borttagningsfirma. Det var inte många resultat som överhuvudtaget uppmuntrade till klotter. Dessutom bryr sig inte gemene man om att bläddra igenom särskilt många resultat. De flesta tittar bara igenom första 10-20 sökresultaten.

Det här är inget annat än ett irritationsmoment. Jag föreslår att forumadministratörerna häver den här löjliga censuren.

Nico

Orsaken till funktionen är inte för att vissa individer ska kunna läsa om eländet och på så vis bli motiverade att börja/fortsätta med den vandalisering som detta faktiskt utgör.

Att funktionen tillkommit handlar framförallt om att man inte vill ha sökbarhet till detta då det dels ofta visas bilder mm. och vi vill inte fungera som galleri för detta. Samtidigt nämns det i dylika trådar inte helt sällan var fordon står uppställda, hur man tar sig in till dem osv. vilket inte heller är direkt lämplig info att sprida till alltför vida kretsar.

För vår del handlar det alltså om att inte medverka, om ens indirekt, i denna typ av skadegörelse. Genom att ha det nämnda ordet (samt ett par till liknande) automatiskt förvanskat så kan vi fortsätta att diskutera våra intressen utan att det blir något sökbart utåt som kan fungera som en länk hit i ämnen som vi inte vill befatta oss med eller bidra till. 

Nu är detta knappt något problem då detta med vandaler i den bemärkelsen alltså (kanske tack vare att de inte hittar oss) är sällsynt här liksom frågan om skadegörelsen i sig. Det finns alltså ingen orsak att ta bort sagda funktion.  Om man sen har synpunkter på forumet i sig så är det smidigare, vilket även framgår av reglerna, att ta sådant via pm.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman