Övik efter kommande upphandling

Startat av swedebear, 18 juli 2013, 23:14:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

swedebear

Veolia har ju sagt att man inte skall delta i upphandlingen i Övik, har ju med att deras bussar som går här är fruktansvärt slitna och det förmodligen skulle kosta en hel del pengar för dem att byta ut dem. Det krävs väl ganska nya (Helt nya?) bussar om jag har fattat saken rätt i denna upphandling (Hittar inte upphandlingen i hastigheten). Vilka kan tänkas ta över efter Veolia? Själv gissar jag att KR Trafik ligger rätt så bra till, men vilka alternativ kan finnas?
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

Ersa

Citat från: swedebear skrivet 18 juli 2013, 23:14:11 PM
Veolia har ju sagt att man inte skall delta i upphandlingen i Övik, har ju med att deras bussar som går här är fruktansvärt slitna och det förmodligen skulle kosta en hel del pengar för dem att byta ut dem. Det krävs väl ganska nya (Helt nya?) bussar om jag har fattat saken rätt i denna upphandling (Hittar inte upphandlingen i hastigheten). Vilka kan tänkas ta över efter Veolia? Själv gissar jag att KR Trafik ligger rätt så bra till, men vilka alternativ kan finnas?

Nej, ett sådant beslut har inget att göra med nuvarande bussar, utan är en bedömning på central nivå. Att nuvarande operatör lägger bud på samma villkor som de andra, där inköp av nya bussar ingår för alla, är inget ovanligt.
Senast vann ju den dåvarande operatören Nobina den stora upphandlingen av Uppsala län, och fick därför fortsätta köra vidare. Dock byttes nästan alla deras dåvarande slitna bussar ut mot helt nya.

I Ångermanland ligger nog Mittbuss och KR Trafik bra till. Numera ingår ju dessa i samma koncern sedan Together köpte in sig i KR Trafik. Även Nettbuss/Stadsbussarna är tänkbara. Lite mer osäkert med Nobina i Härnösand. I Medelpad är Keolis nog inte uträknade än.