En GDG Mercedes

Startat av j-a, 18 juli 2013, 22:43:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

j-a

Bjuder på en GDG bild igen :)

GDG 2368 vid garaget i Malung vintern 1988
:) :)

Greger Larsson

Trevligt. Användes dessa bara för beställning, eller gick de på linje någon gång också?

j-a

2368 som gick i Borlänge användes bara på beställningskörningar,ofta militärkörningar vid veckosluten :)Hur det var med dom som fanns i andra län kan jag inte svara på,men som jag minns så såg jag aldrig någon gå i linjetrafik.Men efter 1989 kom ett antal mercedes i 25xx serien till Borlänge som skolbussar om jag inte minns fel

Greger Larsson

Citat från: j-a skrivet 18 juli 2013, 23:04:55 PM
2368 som gick i Borlänge användes bara på beställningskörningar,ofta militärkörningar vid veckosluten :)Hur det var med dom som fanns i andra län kan jag inte svara på,men som jag minns så såg jag aldrig någon gå i linjetrafik.Men efter 1989 kom ett antal mercedes i 25xx serien till Borlänge som skolbussar om jag inte minns fel

OK!

Jo

Lite udda stolsplaceringar ser det ut att vara också.

Sven W

Hej

Jag minns att en sådan här var flygbuss i Karlstad en tid.

Hälsningar
Sven

Walter

Citat från: Sven W skrivet 18 juli 2013, 23:50:32 PM
Hej

Jag minns att en sådan här var flygbuss i Karlstad en tid.

Hälsningar
Sven


Kanske GDG 2915 som blev Karlstad lokaltrafik 505 och sedan Swebus 1163? Bild på den finns nu på SBH och visades väl även nyligen här av BM?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Sven W

Hej

2915 var ju en Setra och min minnesbild är att det var en O303 som gick som flygbuss där ett tag.

Beträffande 2915 så har SBH en helt annan historia för den. Den blev Swebus 0124 och inte via Karlstadbuss. Skilda uppgifter här alltså.

Har det funnits 2 st 2915? AEE845 är den som jag avser.

Hälsningar
Sven

1896

Tack j-a !  :)

Ja det har funnits 2 st 2915, den första var en kortlivad Mercedes som via Karlstad buss åter hamnade hos Swebus. Den andra var en Setra som kom från Nymans, och den var väl mer långlivad inom GDG.  :)

S Svensson

Citat från: Kung Vasa skrivet 19 juli 2013, 18:29:17 PM
Tack j-a !  :)

Ja det har funnits 2 st 2915, den första var en kortlivad Mercedes som via Karlstad buss åter hamnade hos Swebus. Den andra var en Setra som kom från Nymans, och den var väl mer långlivad inom GDG.  :)

Stämmer !
MB 303 användes även till linjetrafik av typ långlinje. Det gick en gång Vänersborg-Falköping (GDG)-Jönköping (LB tillstånd) som expressbuss. Detta gälled den MB som Vänersborg hade.
Göteborgs MB 303 gick ibland Göteborg-Trelleborg som är att anse som linjetjänst. Ofta som komplettering till bussar som skulle till Tyskland. Resenärer kunde då byta till buss från Stockholm (-Borlänge).

2915,2916,2917 + en Nordic 2116 (fd NBJ) togs tillbaka av Philipsson, som i stället levererade 2065-2068. Enligt vad jag hört av Åke Edmundsson så fick GDG ett bra bud på byte av bussar. De tre första från 1279
hade annan bakaxellutväxling. Alltså för låg hastighet vilket ger högre buller vid samma hastighet.

1896

Citat från: j-a skrivet 18 juli 2013, 23:04:55 PM
2368 som gick i Borlänge användes bara på beställningskörningar,ofta militärkörningar vid veckosluten :)Hur det var med dom som fanns i andra län kan jag inte svara på,men som jag minns så såg jag aldrig någon gå i linjetrafik.Men efter 1989 kom ett antal mercedes i 25xx serien till Borlänge som skolbussar om jag inte minns fel


Även 2367 och 2371 kom till Borlänge, 2367 är sedan 2007 reggad på Bus trade center, men den måste väl vara exporterad vid det här laget ?  ???