Huvudmeny

The Detroit Bus Company

Startat av moenia, 18 juli 2013, 20:46:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

moenia

Här är en superskön minidokumentär om nystartade Detroit Bus Company. Bolaget startades av Andy Didorosi, en 25-årig entreprenör, som bestämde sig för att starta sitt eget bussbolag efter att den efterlängtade nya spårvägen M-1 dödförklarades. (Efter lite efterforskning verkar det dock som att M-1-projektet inte alls är dött). Tänkte att det kunde vara av intresse:

pegee

Jag undrar om detta koncept skulle fungera i det genomreglerade Sverige?
Men verkligt snygg dekor på bussarna. Skulle vilja se detta på våra bussar
i Göteborg. Men tvivlar på att Västtrafik någonsin skulle släppa fram något
så radikalt!!!!!!!
Började köra tung trafik 1968. GDG sedemera Swebus på 70-talet. Linjebuss fram till sekelskiftet. Sedan några år med lastbil. Har lämnat linjetrafiken till förmån för charter i stället.

moenia

Det är frågan. Inte i linjetrafik i alla fall. Kanske skulle funka i en mindre ort. Ja, håller med om att dekoren ursnygg!

Fikman

Ursnygg dekor och skön modell av buss.

Till frågan om detta skulle funka så varför inte, i dag är det inte speciellt coolt åka buss, lägga linjer som går lite tvärs ordinarie linjenät så varför inte, kanske rent av inte ha nån exakt tidtabell utan en app där man kan se när nästa buss kommer i realtid.

Nico

Kul dokumentär i sig och det är aldrig fel med driftiga människor. Känns dock som om han är ute en sådär 100 år försent... för det var väl ungefär på detta vis som många bussbolag en gång i tiden uppstod. Alltså, en entreprenör med ett fordon där det sedan utökades allteftersom behoven ökade.

Ska ett sådant här koncept fungera idag så krävs det nog dock numera att man på något vis kan integrera det i den totala transportapparaten. Kanske inte så mycket vad gäller tider som vad gäller betalningsmedel. Man ska inte behöva ha med sig diverse olika färdbevis, dvs. det ska vara så enkelt som möjligt att både åka samt byta mellan trafikslag. Sedan kan jag möjligen sträcka mig till att dekoren var färgglad, men personligen tyckte jag inte alls (och så konservativ brukar jag inte vara) att det såg proffsigt ut. Mest fick jag ett kladdigt intryck. Vill man prova något sådant i Sverige behövs sannolikt en dekor som ser mer förtroendeingivande ut. I alla fall om man även vill köra annat än skolungdomar.

Vad gäller bussen i sig så ser det väl mest ut som en gammal skolbuss. De är väl inte direkt kända för något större komfort i sig, men klarar nog jobbet. Däremot vill jag minnas att de är ganska påvra även i jämförelse med en vanlig stadsbuss så det finns nog lite att jobba med även där. Att det sedan är lite problematiskt för lokaltrafiken i Detroit kan väl även bero på att hela staden har problem. Var väl inte ens två veckor sedan de officiellt gick ut och försatte staden i konkurs eller något i den vägen?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

moenia

Som jag fattar det är DBC:s trafik anropsstyrd. Hur det går till har jag ingen aning om. Tycker att det där med att kunna spåra bussen i realtid är himla häftigt! Hade varit tufft om ett större bolag kunde implementera liknande funktioner. Det är väl en helt annan historia när man snackar stora bolag som Nobina, men tufft hade det varit!

Nico

Tja, är väl ingen direkt större skillnad mot hur en modern beställningscentral fungerar för t.ex. taxi. Finns även på en del håll i världen med minibussar. Den enda större skillnaden är fordonsstorleken. Att spåra ett fordon i realtid med hjälp av GPS är väl inte heller direkt nytt.

Vad gäller anropsstyrda bussar så lär det nog bli vissa problem om det inte finns en fastlagd linjesträckning och folk inte vill åka åt samma håll.  :P I övrigt finns det ju viss form av anropsstyrd linjetrafik på olika håll, men då handlar det ändå om att bussen körs enligt en bestämd sträcka.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman