Huvudmeny

Spårvagnsolycka

Startat av Jonas, 18 juli 2013, 12:26:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


1896

Tur att ingen kom till skada ändå, man får lite minnen från den 12 Mars -92, den olyckan var väl också på Vasagatan, eller var det Vasaplan ?  ???

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kung Vasa skrivet 18 juli 2013, 21:32:48 PM
Tur att ingen kom till skada ändå, man får lite minnen från den 12 Mars -92, den olyckan var väl också på Vasagatan, eller var det Vasaplan ?  ???

Ja, det var vid Vasaplan cirka 400 meter från dagens olycksplats. Några likheter i olycksförloppet finns dock inte.





Brollan

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 juli 2013, 22:30:28 PM
Ja, det var vid Vasaplan cirka 400 meter från dagens olycksplats. Några likheter i olycksförloppet finns dock inte.

Vasaplan finns ej i Göteborg, däremot Vasaplatsen ;) där olyckan skedde.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mats B skrivet 19 juli 2013, 10:39:32 AM
Vasaplan finns ej i Göteborg, däremot Vasaplatsen ;) där olyckan skedde.

Givetvis. Förleddes av felet i inlägget jag svarade på.


1896

Citat från: Mats B skrivet 19 juli 2013, 10:39:32 AM
Vasaplan finns ej i Göteborg, däremot Vasaplatsen ;) där olyckan skedde.

Visste väl att det var något med Vasa.  8)

S Svensson

Som komplettering
Berörda spårvagnar  från Kungsportsaveny mot Korsvägen körde 836 främst med släp 758. 836 klarade sig hyggligt.
Från hpl Valand svängde spårvagn 449 mot Kungsportsplatsen och blev skadad på mittvagnen.
Enligt personer jag pratat med kom många ambulanser och andra fordon med blåljus till platsen.
449 måste nog sändas till Tillberga för repaaration.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 21 juli 2013, 11:06:25 AM
Som komplettering
Berörda spårvagnar  från Kungsportsaveny mot Korsvägen körde 836 främst med släp 758. 836 klarade sig hyggligt.
Från hpl Valand svängde spårvagn 449 mot Kungsportsplatsen och blev skadad på mittvagnen.
Enligt personer jag pratat med kom många ambulanser och andra fordon med blåljus till platsen.
449 måste nog sändas till Tillberga för repaaration.

Varför just Tillberga. Visserligen har Swedtrac en verkstad där men vad jag vet jobbar de med järnvägsfordon och inte spårvägsfordon. Men reparationen kommer väl att upphandlas om det nu inte skulle vara en garantifråga.


S Svensson

En länk till ett företag som hyr lokaler i Tillberga utanför Västerås.

http://www.tagskadecenter.se/news_1.html

bilder på skadade fordon, bl a spårvagnar,http://www.tagskadecenter.se/gallery1_3.html
Lägg märke till Ma 825,X2 2017&2043 och några spårvagnar

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 21 juli 2013, 17:28:30 PM
En länk till ett företag som hyr lokaler i Tillberga utanför Västerås.

http://www.tagskadecenter.se/news_1.html

bilder på skadade fordon, bl a spårvagnar,http://www.tagskadecenter.se/gallery1_3.html
Lägg märke till Ma 825,X2 2017&2043 och några spårvagnar

Tack för kompletteringen. Verkstadslokalerna i Tillberga, fd TGOJ huvudverkstad i Tillberga och längre tillbaka SWB huvudverkstad, ägs numera av Jernhusen som hyr ut dem till olika reparationsföretag. Jag tänkte dock inte först på att Tågskadecenter tillhör dessa.

Men de är ju inte ensamma om att reparera spårvagnar så det är ju långt ifrån säkert att de får uppdraget. Som sagt så måste ju arbetet upphandlas om det inte skulle råka vara en garantifråga. Jag tror dock inte att italienarna kommer att bedöma det som en sådan.