Stadsbussar i Kraków (Bilder)

Startat av Mikey, 17 juli 2013, 20:26:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikey

Lite bilder från de senaste dagarna på några olika bussmodeller som syns ute på gatorna i staden

För att hålla er nyfikenhet uppe så börjar jag med något de flesta känner igen, en Scania Maxci ;)

Mercedes-Benz Citaro

Mercedes-Benz med Ernst Auwärter-kaross

Jelcz M181

Samma som ovan, fast vissa verkar ha fått en ny front...

Scania OmniCity...

Och så har jag sparat det bästa till sist, en Scania CN113ALB! :D

1896

Väldigt mycket dörrar på den där ALBen, dörren längst bak känns ju lite överflödig.  :)

Mikey

Mja, ALB'n är nog den ledvagnen i stan som har minst dörrar, alla andra ledvagnar har 2-2-2-2. Anledningen är väl att belastningen är hög med avstigning och påstigning genom alla dörrar, samt mycket passagerare. Längs med hela högra sidan i bussen är det bara enkla stolar, för att man ska få in fler stående i mittgången...

Kom förövrigt på nu att jag bara försökte fota olika modeller, så att jag helt har glömt bort att ta någon bild på Solaris, som väl utgör 75% av alla bussar i Krakow...

1896

Snacka om att öppna hela långsidan.  ;D

tågluffaren

Gillar skyltningen "Zjazd do zajezdni" vilket betyder "Ingående vagn" (Inkörning i depå, ordagrannt)

Mikey

Citat från: tågluffaren skrivet 18 juli 2013, 00:18:15 AM
Gillar skyltningen "Zjazd do zajezdni" vilket betyder "Ingående vagn" (Inkörning i depå, ordagrannt)

"Do" betyder väl ändå "till" och inte "i", så att det ordagrant blir "Körning till Depå"?
Men det är i alla fall trevligt att de aldrig skyltar "Ej i Trafik". De skyltningar jag har sett i stället är "Körning till depå", "På väg till linje", "Avgår om _ minuter på linje ___" och "Reservbuss". :D

Det blev förövrigt 4 bilder till:

Jelcz 272 (Veteranbuss)

Iveco Irisbus

Scania OmniCity-chassi samt delar av inredning med Spansk Castrosua-kaross. Frågan är vad som är värst, originalet eller dessa... ::)

Och så fick jag till slut en av de 200-nånting Solarisarna :P

yngrot

Väldigt trevligt med de båda fina Scania  såna gillar jag  :D  ..    synd att du fick med Solaris hade inte gjort något om du "glömde" dem helt..  ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina