Huvudmeny

Stockholms nya spårvagn

Startat av Joakim Wahlberg, 16 juli 2013, 21:23:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Joakim Wahlberg

Lite bilder på SL's nya A35...

Utsidan

Insidan

Insidan

Förarhytt

Det var väl det
//Jocke
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Björn Forslund

Blir spännande att se om spanjorerna åstadkommit bättre grejer än de italienska i Göteborg.

Tommy E

Trevligt! Provsatt du i något säte? Hur bekvämt var det i så fall?
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Bussmupp

Kan berätta det att de finns både bekväma och obekväma säten lite här och var i vagnen. Var med samtidigt och tog lite bilder själv.

Micke A

Klarar nog rosten bättre än Italienarna, men tror inte den kommer lira bra under vintern, samt personligen tycker jag inte att den går speciellt bra, hugger och slänger gör den. Sätena är väl så där.
Har varit flaggvakt för provkörning av vagnen nu under några dagar.

Lämnar Solna Centrum
Micke

bisquit

Varför blir det ännu en ny modell? Duger inte den som rullar på Djurgårdslinjen?

Johan Hansson

När sätts de nya spårvagnarna i trafik?
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Björn Forslund

Citat från: bisquit skrivet 04 augusti 2013, 11:39:11 AM
Varför blir det ännu en ny modell? Duger inte den som rullar på Djurgårdslinjen?

Olika användningsområden, tvärbanan är byggd så den klarar större överhäng mm, vilket inte funkar i innerstaden. Dessutom är tvärbanevagnarna försedda med fler sittplatser o färre dörrar än de som rullar inne i stan.

MrH

Kul att se!  :D

När Lidingöbanan rustats ska nya vagnar gå där enligt vad jag läst. Vad blir det för vagnar, samma som Tvärbanan eller?

/MrH

Joakim Wahlberg

Citat från: Björn Forslund skrivet 04 augusti 2013, 12:55:03 PM
Olika användningsområden, tvärbanan är byggd så den klarar större överhäng mm, vilket inte funkar i innerstaden. Dessutom är tvärbanevagnarna försedda med fler sittplatser o färre dörrar än de som rullar inne i stan.

Nja, en A35 har tre dörrpar per sida, och A34 (eller vad dem nu heter) som rullar i Stockholms innerstad har lika många dörrpar ;)

Till Lidingöbanan ska det väl bli A36, som väl är samma spårvagnstyp fast med en mittdel extra?
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

virtual1

Citat från: Joakim W skrivet 05 augusti 2013, 00:13:38 AM
Till Lidingöbanan ska det väl bli A36, som väl är samma spårvagnstyp fast med en mittdel extra?

Fast vad är poängen med detta om det nu är tänkt att Lidingöbanan ska bli en del av Spårväg city??? Då lär väl dessa vagnar inte funka så bra i innerstan, eller?

Mikey

Citat från: Johan Hansson skrivet 04 augusti 2013, 12:14:51 PM
När sätts de nya spårvagnarna i trafik?

Kan det vara 28e oktober tro, när Solnagrenen öppnar?