Huvudmeny

Arg bilist...

Startat av Wetjo, 12 juli 2013, 12:50:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Å andra sidan är en timme stillastående lite väl. Då får man nog allt börja överväga långt innan vägarbetet tydligt informera om alternativa vägar, då totalstopp i en timme mera borde räknas som att vägen är helt avstängd.

JH

Om man inte kan acceptera köer i trafiken bör man inte ha körkort.

Jag utgår från att trafikinformation utfärdades via gängse kanaler. Det finns ett flertal mindre vägar mellan Gagnef och Insjön, se http://goo.gl/maps/yZqol

Wetjo

Alternativa vägar finns och Trafikradion informerar varje sändning.

Ersa

Köer är en sak. En till synes öppen väg med vissa köer som i realiteten är helt avstängd är en annan.
Överlag är vi riktigt dåliga på att skylta och informera om omlagda och alternativa vägar i Sverige. En liten påminnelse i SR P4 varje halvtimme och berörda instanser tycker att de gjort tillräckligt. På vissa ställen saknas t.o.m de oranga omläggningsskyltarna med svarta tecken, så det gäller att ha lokalkännedom för att hitta längs de helt oskyltade vägarna. Detta fungerade kanske på 1980-talet, men är rätt pinsamt idag på 2010-talet.

Jag väntar t.ex fortfarande på att Trafikverket ska skylta upp gamla E18 norr om Stockholm med de vita skyltarna med blå text på, för att trafikanterna ska kunna se gamla Norrtäljevägen som alternativet till vanliga "nya" E18 mot Norrtälje.

Jag minns en gång i Swebus Express tjänst vid ett vägbygge i Norrköping, där en enda stor skylt informerade mig:
"Vägarbete på E4 mot Linköping. Risk för köer. Kör gärna gamla Linköpingsvägen."
Därefter inte en enda orange pil. Inte en enda orange eller vitblå skylt. Resenärerna i bussen skrattade åt skylten och det faktum att precis alla trafikanter förväntades ha full koll exakt hur gamla riksvägen gick. Själv var jag inte lika road, men nya E4 gick någorlunda bra ändå. Men om det blivit totalstopp hade jag definitivt inte tappat humöret och anmält någon instans. ;)

Taunusch

Skyltningen kan många gånger vara undermålig och tyvärr värre än så.

Här om veckan välte en långtradare längs en väg i utkanten av Köping.  Den var lastad med inte alltför hälsovänliga produkter och blev liggande på sidan. Räddningsledaren fattade beslut om att evakuera bostäder som låg i den akuta farozonen om lasten skulle explodera. Självfallet blev även vägen avstängd.

Volvo har en fabrik alldeles i närheten vilket genererar en del tung trafik på aktuell väg. Inte ens på eftermiddagen påföljande dag hade ordentlig skyltning om vägavstängningen kommit upp. Fordon som svängde in från länsväg 250 möttes av skyltning om att vägen var avstängd och en uppmaning om att följa orange skyltning. Problemet var bara att det inte kom några orange hänvisningsskyltar förrän direkt efter en fyrvägskorsning där vägen var avstängd. Till höger gick en privat ägoväg med vägmärke om förbud mot motorfordonstrafik. Till vänster en annan ägoväg med allé upp till en bondgård där vägen i princip slutade på gårdsplan.

Under mitt samtal till Trafikverket för att höra hur de tänkt sig avstängningen kom en bulkbil med släp och fick göra konststycket att vända i korsningen för att vända tillbaka. Det lär ha varit åtskilliga ekipage som hamnat i samma situation. Trafikverket lovade dock att justera skyltningen tills avspärrningarna kunde hävas.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 12 juli 2013, 19:55:02 PM
Köer är en sak. En till synes öppen väg med vissa köer som i realiteten är helt avstängd är en annan.
Överlag är vi riktigt dåliga på att skylta och informera om omlagda och alternativa vägar i Sverige. En liten påminnelse i SR P4 varje halvtimme och berörda instanser tycker att de gjort tillräckligt.

I onsdags körde jag riksväg 61 mellan Arvika och Karlstad och utanför Brunsberg i en vänsterkurva kunde jag se att det stod en stillastående kö på 25-30 bilar framför mig. Orsaken visade sig vara en olycka med en timmerbil och två personbilar och det går förstås inte begära någon skyltad omledning under de premisserna.

Eftersom jag inte hört något på radion den senaste halvtimmen ringde jag trafikradion på 020-999 444 och meddelade den stillastående kön. Den trevliga tjejen som svarade blev väldigt förvånad för hon trodde att trafiken var påsläppt sedan en halvtimme tillbaka. Det var i alla fall vad hon hört av polisen. Men under samtalets gång fick hon besked från annat håll att det skulle bli stopp allra minst en timme till och jag började då diskutera omledningsvägar för dem som inte kommit så långt. Jag fick då det förvånande svaret att de inte meddelar några omledningsvägar i trafikradion med mindre än att polisen har rekommenderat detta. Det lär ha varit alltför ofta som lyssnare rekommenderat små privatvägar som naturligtvis inte alls klarat dessa trafikströmmar.

Den vägen jag tänkte på var dock en asfalterad länsväg till Västra Ämtervik och därefter E45 till Fagerås trafikplats, där man åter kommer in på 61-an. Det tar en halvtimme längre att köra den vägen. Själv lyckades jag vända på vägen och körde den vägen och kunde konstatera att det nästan inte alls var någon trafik där. Och just när vi var i Karlstad så hörde jag att man börjat släppa på trafiken vid Brunsberg, varifrån det är minst en halvtimme kvar till Karlstad. Eftersom bara ett körfält var öppet så torde det tagit minst en timme innan köerna lösts upp.

En polisbil vid Västra Ämterviks-korset skulle gjort underverk. Men någon sådan fanns förstås inte att tillgå.