Identifiering av f.d svensk buss i Ungern (bild-länk)

Startat av Davve, 10 juli 2013, 17:20:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Davve

Var i Ungern under förra veckan, under hela vistelsen åkte vi omkring i denna kärra. När jag klev ombord funderade jag först inte så mycket på bussen men när jag såg "Stannar"-skylten blev jag nyfiken. Jag kollade under vindrutan och såg en skylt från Helmark Karosser. Förmodar därmed att det är en gammal svensk kärra och det skulle vara kul att veta lite om dess historia.

Utöver att sidoluckorna var orangea på insidorna och att vagnen var bestyckad med automatlåda har jag inget ytterligare kännetecken.

Jag satt under veckan nästan uteslutande längst bak och njöt av motorljudet, föraren var även ganska  gasglad och ansåg väl att saker och tinga var till för att användas. :)

Själv har jag inte sett många MB-bussar i detta utförande i Sverige så jag hoppas att det går att identifiera den.

MVH
David

EDIT: Funkade inte att bildtagga bild från garaget.org, se länken nedan för bild istället

http://www.garaget.org/mypage/gallery_image.php?user=33115&image=2013200

Peter Öden

Hej !

Kan det vara någon av bussarna HRO 549 eller HRN 939 MB 0 404 Helmark.
Buss 57 resp. 58 hos fd. Claesson Buss / V. Frölunda.

Mvh Peter Ö

Bernt Talbrant

Citat från: Peter Öden skrivet 10 juli 2013, 17:29:27 PM
Hej !

Kan det vara någon av bussarna HRO 549 eller HRN 939 MB 0 404 Helmark.
Buss 57 resp. 58 hos fd. Claesson Buss / V. Frölunda.

Mvh Peter Ö

Ja det kan nog inte vara någon annan än en av dessa.

Davve

Hej! Tack för era svar. Dock hittade jag HRO tillhörandes nåt bolag i Boden eller om det var Boden? Var det före- eller efter V Frölunda?

Mvh

Esbjörn

Med tanke på färgsättningen är det med största säkerhet denna buss som fått nederdelen omlackerad.
Som nämnts tidigare tillverkades endast två sådana bussar.

Claesons Turisttrafik 57 HRO549 i Götelaborg 30/4 2004.

Bodens Busstrafik HRO549 vid Gärdehov, Sundsvall 17/3 2007.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 10 juli 2013, 19:40:38 PM
Ja det kan nog inte vara någon annan än en av dessa.

Ja, det finns inga andra bussar med exakt detta utseende. Jag var själv med när Lasse Claeson och Bengt Helgesson på Helmark gjorde upp om hur karosserna skulle utformas. Eftersom det var på MOT i Frankfurt (Mercedes Omnibus Tage) fann det sig rätt naturligt att samtidigt beställa två Mercedes O404-chassin. Kul att höra att denna buss fortfarande rullar i Ungern. Skall berätta för Lasse Claeson nästa gång jag talar med honom.

Detta var nog de två sista linjebussar i Sverige som i stort sett skräddarsyddes.   

Davve

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 juli 2013, 22:22:43 PM
Ja, det finns inga andra bussar med exakt detta utseende. Jag var själv med när Lasse Claeson och Bengt Helgesson på Helmark gjorde upp om hur karosserna skulle utformas. Eftersom det var på MOT i Frankfurt (Mercedes Omnibus Tage) fann det sig rätt naturligt att samtidigt beställa två Mercedes O404-chassin. Kul att höra att denna buss fortfarande rullar i Ungern. Skall berätta för Lasse Claeson nästa gång jag talar med honom.

Detta var nog de två sista linjebussar i Sverige som i stort sett skräddarsyddes.   

Ja, men då är det HRO som är "Ungern-buss" nu då. Insidorna på sidoluckorna var orangea, precis som hela HRO har på bilden ovan. Hälsa att den är i goda händer nu, välstädad och med ett gott helhetsintryck.

Tänkte på en sak; nu satt det två TV-apparater i bussen, en fram och en vid bakdörren. Hade dessa två linjevagnar TV monterade också eller har det gjorts i samband med landsbytet? Inte så vanligt med TV i linjevarianter eller?

MVH

Jonas Strömblad

Citat från: Davve skrivet 15 juli 2013, 22:07:00 PM
Tänkte på en sak; nu satt det två TV-apparater i bussen, en fram och en vid bakdörren. Hade dessa två linjevagnar TV monterade också eller har det gjorts i samband med landsbytet? Inte så vanligt med TV i linjevarianter eller?

Alldeles ovanligt med TV i linjevagnar var det inte. Jag har inte åkt någon av dessa, men vi hade bussar i SL-trafiken som hade TV (ledvagnar som trafikerade Roslagen och Vaxholm). Dessa monterades in för att kunna använda bussarna i beställningstrafik vid sidan om linjetrafiken.
Och de här bussarna verkar ju vara av hög klass och låter det inte som en omöjlighet med hög utrustningsnivå så att de skulle kunna användas till annat än linjetrafk.
/J

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 15 juli 2013, 22:58:06 PM
Alldeles ovanligt med TV i linjevagnar var det inte. Jag har inte åkt någon av dessa, men vi hade bussar i SL-trafiken som hade TV (ledvagnar som trafikerade Roslagen och Vaxholm). Dessa monterades in för att kunna använda bussarna i beställningstrafik vid sidan om linjetrafiken.
Och de här bussarna verkar ju vara av hög klass och låter det inte som en omöjlighet med hög utrustningsnivå så att de skulle kunna användas till annat än linjetrafk.
/J

Ja, Lasse Claeson beställde bussarna för att kunna använda dem för beställningstrafik under veckosluten och sommaren då i varje fall inte båda behövdes på Orange Express. GLAB hade inget att invända mot detta utan resonerade klokt ungefär så: "Kan det ge oss bättre standard på bussarna och lite lägre pris är det bara bra." Så jag håller för troligt att TV-monitorer var med redan vid leverans.

frigge

Monitorer och VHS-bandare fanns på Claessontiden. Även kaffemaskin.
Fina bussar att köra linjen med, även om ZF-lådan lämnade en del att önska.. whiplashskador när man använde retardern och kanske inte helt anpassade för vridet i merca-V8:an. Helt omöjliga att köra under 4 liter milen också..
Men när inget trillade av gick dom bra, även om förar-AC:n fick lösas genom att gå loss på en plyfaskiva i ventilationskanalen med pikyxan.

Davve

Tack för era nyttiga och intressanta svar! Kaffemaskinen satt inte kvar, dock hade en ölmaskin suttit på sin plats med tanke på hettan både utanför och inne på bussen. :) Som sagt, härligt ljud från maskineriet men lite ryckig då och då. :)