Tävling: Var rastar Capitolen?

Startat av Gunnar D, 10 juli 2013, 13:28:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



Det är mulet ute nu så här är en tävling:
Var gör Capitolen ovan ändstationsuppehåll 24 aug 1967? Kanske inte helt lätt.
Hedersomnämnande till den som först ger rätt svar!

Mvh Gunnar

Peter Rost

Gissar att det är en 181:a som pausar vid Laduplan.

/Peter

Gunnar D

Citat från: Peter Rost skrivet 10 juli 2013, 17:31:42 PM
Gissar att det är en 181:a som pausar vid Laduplan.

/Peter

Tyvärr fel! Linje 181 tur 5 fanns väl knappast 1967.

/Gunnar

K R

Hej!

Kanske vid Karolinska sjukhuset?

Linje 33 alternativt 59.

mvh K R

LYR

Var det än är så håller bilden en mycket hög nostalgisk upplevelsenivå, tack!
/LYR

Gunnar D

Citat från: K R skrivet 10 juli 2013, 20:49:23 PM
Hej!

Kanske vid Karolinska sjukhuset?

Linje 33 alternativt 59.

mvh K R

Tyvärr fel!
Det finns några små detaljer...

/Gunnar

Ingwar Åfeldt

Bara för att gissa så drar jag till med (f d) linje 66 (kommer inte ihåg det nya numret) vid Långsjö torg. Tycker det ser ut som att det finns vissa tilläggsbiljetter fastsatta på förarbordet.


M v h
Ingwar

Gunnar D

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 11 juli 2013, 06:30:02 AM
Bara för att gissa så drar jag till med (f d) linje 66 (kommer inte ihåg det nya numret) vid Långsjö torg. Tycker det ser ut som att det finns vissa tilläggsbiljetter fastsatta på förarbordet.


M v h
Ingwar

Det hade nog varit snudd på tjänstefel att sätta ut Capitol på linje 141 vid denna tidpunkt...Långsjö Torg är fel.

/Gunnar


BengaB40

Hej! De enda "gamla" Scania-Capitolerna jag minns vid ett sådant här "sent" datum är de som trafikerade Frihamnen, Linje 32! Verkar vara i ett lummigt område bussen står, minns inte exakt var ändhållplatsen var belägen där! Hälsn. BengaB40

Mr H


Gunnar D

Citat från: BengaB40 skrivet 11 juli 2013, 17:11:38 PM
Hej! De enda "gamla" Scania-Capitolerna jag minns vid ett sådant här "sent" datum är de som trafikerade Frihamnen, Linje 32! Verkar vara i ett lummigt område bussen står, minns inte exakt var ändhållplatsen var belägen där! Hälsn. BengaB40

Visst är det Frihamnen! Tror att Capitolen går på linje 73.
Hedersomnämnande till BengaB40!  :D

Mvh Gunnar

BengaB40

Hej! Man tackar! Min hemmalinje var annars 73:an, men hade för mig att det var Volvo-Capitoler som trafikerade där i sista suckens vänstertrafik-dagar! Hälsn. BengaB40

Gunnar D

Citat från: BengaB40 skrivet 11 juli 2013, 18:11:53 PM
Hej! Man tackar! Min hemmalinje var annars 73:an, men hade för mig att det var Volvo-Capitoler som trafikerade där i sista suckens vänstertrafik-dagar! Hälsn. BengaB40

"Volvo-Capitolerna" (H20) kanske dominerade då men Scania-Capitolerna (H21) kunde också ses på linje 73 sommaren -67.

/Gunnar

Mr H

Citat från: BengaB40 skrivet 11 juli 2013, 18:11:53 PM
Hej! Man tackar! Min hemmalinje var annars 73:an, men hade för mig att det var Volvo-Capitoler som trafikerade där i sista suckens vänstertrafik-dagar! Hälsn. BengaB40

Hej och grattis!

Det var det också men uppblandat med Capitoler. En annan linje som vände i Frihamnen var linje 31 som var en än värre "Volvo-capitollinje". Har minnen av tre-fyra H20 i rad som stog och tuggade vid Östermalmstorg (den andra ändstationen för linje 31). Men Capitoler förekom även på linje 31.

Det går inte att få fram något vagnsnr på bussen? Söder var väl linjerna 31 och 73 medan linje 32 var Hornsberg.

Mr H

BengaB40

Hej! Tack Gunnar och Mr H för era kristallklara minnen och dokumentationer! 1967 var ett magiskt år i Sverige och inte minst i Stockholm! Hälsn. BengaB40