Huvudmeny

Nya nödhammare

Startat av Cyklisten, 09 juli 2013, 20:58:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cyklisten

Jag tror inte att detta har skrivits tidigare, eller så har jag missat. Idag åkte jag med en av Nobina Malmös 7700A, där man utöver vanliga nödhammare har installerat helt nya manickar - en form av knapp, påklistrad direkt på rutan, med en spets på insidan. Slår man med näven så krossas rutan (nej, har inte testat själv), men de är väl lite svårare att stjäla än ordinarie hammare. Någon som har sett denna lösning någon annanstans i landet?

Joakim Wahlberg

I någon av Nobina Södertäljes Scania boggi har man monternat såna, osäker på om det är flera bussar som har så, men har åkt med buss med en sån du nämner. Har funnits sen i vintras tror jag det är :)
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Jo

Citat från: Joakim W skrivet 09 juli 2013, 21:25:13 PM
I någon av Nobina Södertäljes Scania boggi har man monternat såna, osäker på om det är flera bussar som har så, men har åkt med buss med en sån du nämner. Har funnits sen i vintras tror jag det är :)

Frågan är hur hårt man behöver slå och om man kommer att råka ut för fler sönderslagna bussrutor i och med detta. Dock kanske skadegörelsen på terminaler och hållplatser minskar.

J0han

Den 19e januari installerade Nobina Södertälje in såna här spikhammare på prov i 4st bussar bifogar bild hur dom ser ut,

Cyklisten

Tack för bilden, jag var så "soltrött" att jag har lagt märke till dem först när jag skulle av bussen ;) Hoppas bara att det inte blir krossade rutor istället, precis som Jo skrev. Förresten - det finns både de gamla och nya hammare samtidigt, eller? Kan det bero på att de nya inte är godkända av räddningstjänsten (eller bilprovningen/TrV?) och man vill mest se hur dem håller emot vissa idioter som färdas kollektivt?