Huvudmeny

Stora depåer

Startat av Jesper Persson, 08 juli 2013, 15:25:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jesper Persson

För ett tag sedan kunde man läsa om Göteborgs nya stor-depå. Det fick mig att fundera över vilka andra stora depåer det finns. Rimligen så borde det vara några i Stockholms området. Någon som har siffror på detta? :)

Frippe Fribas

Det beror på hur du definierar stort, det finns några större depåer i Stockholmsområdet varav Råsta gissningsvis är en av de största.
Flera av depåerna i Stockholmsområdet ligger runt 100-120 bussar, några har sedan underdepåer med färre bussar, räknar man samman dem som SL gör i ett trafikområde kan det bli bort mot 250 bussar, men då står alltså inte alla på samma depå även om det räknas som ett område.
Skånetrafiken har väl också några depåer med likartat bussantal antar jag?
Sundsvall har ju också en hyfsat stor depå, men jag minns inte på rak arm hur många som är stationerade där.
Jönköping har också runt 100-talet bussar i sin depå och börjar få växtvärk.

Det beror alltså på hur man definierar stort, men räknar man runt 100 bussar som stort finns det en del att välja på...
//Fredrik

Jesper Persson

Jag tänkte mig depåer med allt på samma ställe. Siffrorna för depån i Göteborg är, nu 125 bussar men efter ev. framtida expansion upp till 200. Själv har jag bara jobbat på depåer med 30-35 bussar så 125 är enorma siffror för mig.

Jonas

GUB har allt på samma ställe, ca 160 fordon.

Omnilasse

Råsta anses väl fortfarande som störst i Stockholm (som enskild depå) med plats för ca 180 bussar. Den är väl dock inte helt full för närvarande - men ändå.

Ofta försöker man ju av flera skäl undvika alltför stora depåer - det är ju svårt att hitta den ytan i Stockholm och effektivitetsvinsterna lär ju avta när storleken på bussdepåerna blir för stor. Ofta har ju trafikområdena också växt - vilket gjort att man fått hitta satelituppställningar när depåutrymmet inte räckt till (även om en del mindre garage också förstås lagts ner där så varit möjligt).

Men framförallt är det ju nästan omöjligt att hitta så stora depåområden som inte ligger alltför avlägset till. Eftersom depåerna hamnar längre och längre ut från stan, blir det ju nästan viktigare att ha flera depåer för att undvika alltför långa tomkörningstider till/från depå.

1896

Hur många bussar ryms på nya depån i Örebro ?  ???

Wetjo

Råsta var på 80-talet känt som norra Europas största bussdepå med 300 bussar och 1800 anställda.
Då var flygbussarna inräknade.

Nico

Var ju inte med på den tiden annat än från utsidan, men frågan är väl om det då var 300 bussar och 1800 anställda på själva Råsta? Både depåerna i Kallhäll och Bro räknades väl in under Råsta då och kanske ingick i totalen?

Sedan vet jag inte om man på Råsta har tagit bort ramper sedan dess eller om nedre delen förbi stallet någonsin hyst ramplatser. H-rampen tillkom ju sedan först när delar av de gamla hallen revs, men när vi var ute och stegade och räknade på Råsta för ett par år sedan så kom vi då upp (med lite god vilja) i drygt 200 rampplatser. Under den tid jag satt som driftare vill jag ha det till att det som mest sattes ut 189 vagnar från Råsta.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Cyklisten

I Skåne tänker man främst på Busspunkten, men har inte koll på hur många bussar som står där som mest.

groenis

På åttiotalet när stora garagehallen fanns så var det 240 till 260 bussar på Råsta  och då var inte Kallhäll och Bro eller Häggvik inräknade

/Lennart

MrH

Hur många bussar har Keolis i Nacka-Värmdö nuförtiden? Fördelat på respektive garage?
Jag vill minnas att vi i Björknäs tursatte runt 200 bussar i samtidig trafik i morgonrusningen på min tid, men då var ju bussarna i Grisslinge/Mölnvik (ej samtidigt under min tid), Älvsby och Ramsmora inräknade förstås.

/MrH

Ted Selander

Citat från: MrH skrivet 11 juli 2013, 10:21:22 AM
Hur många bussar har Keolis i Nacka-Värmdö nuförtiden? Fördelat på respektive garage?
Jag vill minnas att vi i Björknäs tursatte runt 200 bussar i samtidig trafik i morgonrusningen på min tid, men då var ju bussarna i Grisslinge/Mölnvik (ej samtidigt under min tid), Älvsby och Ramsmora inräknade förstås.

/MrH

Dagsnoteringen är 239 bussar totalt, inkl. 4820 på Möja. Har inte fördelningen tillgänglig.

1896

Citat från: Ted S skrivet 11 juli 2013, 13:08:17 PM
Dagsnoteringen är 239 bussar totalt, inkl. 4820 på Möja. Har inte fördelningen tillgänglig.

Vart ligger Möja ?  ???

Ted Selander

Citat från: Kung Vasa skrivet 11 juli 2013, 19:17:41 PM
Vart ligger Möja ?  ???

Möja är en ö i Stockholms skärgård. Busstrafik bedrivs vintertid när båtarna inte angör alla bryggor på ön. Busslinje 489 trafikerar då i anslutning till båtarna. Tidtabellen finns hos Waxholmsbolaget, ingen extra avgift tas ut (ingår i båtbiljetten).
Det finns flera reportage här på Bussnack, om man söker. Här är ett: http://www.omnibuss.se/forum/index.php/topic,52069.msg377443.html#msg377443. Karttjänster finns det också gott om på nätet.

MrH

Citat från: MrH skrivet 11 juli 2013, 10:21:22 AM

/MrH

Citat från: Ted S skrivet 11 juli 2013, 13:08:17 PM

Wow!  :D Troligen ett av landets bästa trafikområden. En bra skola var det.

/MrH