Skaffa nyare bussar

Startat av Lasse i Bdn, 07 juli 2013, 09:26:05 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lasse i Bdn


Wetjo

Vad står det i avtalet om ålder och komfort?
När går avtalet ut?

Ersa

Avtalet är ju rätt nytt, och innehöll ett flertal nya bussar. Men de nämnda fyra bussarna lär ha blivit kvar från förra avtalsperioden, men sades ha rustats upp för att kunna gå några år in på nuvarande avtal.

Jo

Citat från: Wetjo skrivet 07 juli 2013, 09:29:46 AM
Vad står det i avtalet om ålder och komfort?
När går avtalet ut?

Här är det väl förmodligen snarare brist på uppföljning av avtalet om det nu inte står i avtalet att man tillåter toaletter ur funktion och att "det är mycket trasigt i bussarna"

Ersa

Vad jag minns var det ett rätt prestigefyllt kontrakt, och jag kan inte tänka mig att det är tänkt att det ska vara tillåtet att köra bussar med trasig utrustning som det är krav på.
Noll uppföljning och kontroll från huvudmännens sida, kanske?

1896

Är man inte bortskämd om man inte kan åka i en 11 år gammal buss ? Sedan är det klart att utrustningen ska fungera. Vet ej hur långt de aktuella bussarna har rullat, och det är ju tydligen enbart 4 st det gäller, men att kräva att bussar byts ut känns lite magstarkt.  ::)

Ersa

Citat från: Kung Vasa skrivet 07 juli 2013, 19:10:52 PM
Är man inte bortskämd om man inte kan åka i en 11 år gammal buss ? Sedan är det klart att utrustningen ska fungera. Vet ej hur långt de aktuella bussarna har rullat, och det är ju tydligen enbart 4 st det gäller, men att kräva att bussar byts ut känns lite magstarkt.  ::)

Bortskämd om man önskar fungerande toalett mellan Haparanda och Umeå? Nja, vi talar ändå om trafik motsvarande Swebus Express.

Hagri

Det är trafiks om går på länga sträckor och med långa restider så det är naturligt att passagerarna blir kinkiga om toaletter inte fungerar. Att bussar utan fungerade toaletter eller utan vatten för handtvätt går i trafik på linjer med konfort /  toalettkrav är ingen nyhet. Det har de flesta förare varit med om någon gång.

Är bussarna sedan 2002 har de inte lång tid kvar att rulla på avtalet. Det innebär ju att allt bussarna i stort sett inte får mer service och reprationer än det som hänger ihop mer trafiksäkerhet. Men skall inte passagerarna varken ha förståelse för eller nöja sig med.

Bussnissen

Av någon anledning verkar länstrafiken i Västerbotten godta vilka vrak som helst när det gäller busstrafiken i Västerbotten.
Det är bara att besöka Umeå och studera stadsbussarna. Så låg standard på bussarna har det inte varit de senaste 20-25 åren.
Underhåll och reparationer kraftigt eftersatt. De en gång så fräscha Volvo ledvagnarna som kom nya till Umeå håller snabbt på
att förfalla. Ännu värre är det med alla gamla skrothögar i 53XX-serien och 57XX-serien.
Det är helt ofattbart att länstrafiken inte ställer några kvalitetskrav på underhåll och reparationer.
Okunskapen verkar vara fullständigt total över vad som rullar på våra vägar.

Jo

Ibland verkar det dock hjälpa att klaga också. I veckan var en artikel Blekinges lokaltidningar om Dackebuss som ersatt en av Tågbussarna som var på reperation med en "stadsbuss" som var bullrig, trång, utan toalett, hade obekväma stolar och där det enbart fanns möjlighet till att förvara bagaget inne i bussen. Enligt uppgift skulle den vara hett inne i bussen också men det avfärdades av VD:n för bussbolaget som menade att avtalet inte krävde högre standard på reservbussarna och att inget annat fanns att tillgå nu under sommarperioden när alla turistbussar är uthyrda. Men så idag hade man bytt ut bussen mot en Rasken-buss istället.