SvD: "Fel att låta militärer köra ambulanser"

Startat av Ersa, 05 juli 2013, 11:00:39 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/fel-att-lata-militarer-kora-ambulanserna_8321016.svd

Intressant artikel. Vad är bakgrunden? Personalbrist pga dålig framförhållning?
Försöker man ta en genväg pga av att man glömt utbilda och anställa rätt antal personer?
Och varför saknas det än idag en gemensam nationell förarutbildning för ambulanspersonal?

Detta är ju lite intressant, då ambulanstjänster i vissa län är upphandlade på liknande sätt som busstrafiken.
Dvs att de körs av privata bolag istället för av landstingen själva.

S Svensson

Citat från: Ersa skrivet 05 juli 2013, 11:00:39 AM
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/fel-att-lata-militarer-kora-ambulanserna_8321016.svd

Intressant artikel. Vad är bakgrunden? Personalbrist pga dålig framförhållning?
Försöker man ta en genväg pga av att man glömt utbilda och anställa rätt antal personer?
Och varför saknas det än idag en gemensam nationell förarutbildning för ambulanspersonal?

Detta är ju lite intressant, då ambulanstjänster i vissa län är upphandlade på liknande sätt som busstrafiken.
Dvs att de körs av privata bolag istället för av landstingen själva.

Ett diskussionsämne som har varat länge. Hur skall ambulansbesättning utbildas,hur skall ambulanser bemannas (bekvinnas) ?
Först var det enbart en förare,sedan utökades det till två personer. Ofta var det brandmän. Sedan kom det här med OLA amublanser i bl a Göteborg. Sedan akutbilar med skötare. När jag åkte ambulans 2009 så var det en sjukskötare och en underskötare med. Vad jag fattar det hela så är det fortfarande så att det krävs en underskötare och en sjuksköterska (gärna ambulansutbildad). Vad som tagits upp i TV av Västnytt är kompetensen hos de personer som har hyrts in på semestern. Skall då påpekas att TV i Göteborg har anknytningar till den sk flumvänstern (bokstavsvänstern) som driver vissa frågor om sjuksköterskor. Ett av de mindre partierna i Göteborg engagerar kvinnliga sjukhuspersonal och mannliga bilmontörer.
Semesterplanering i vården är svårt. Vad TV inte tar upp är att det inte går att anställa vikarier för enbart semestertid. Vad skall de arbeta med övrig tid. Sedan är det en fråga som väcker vårdförbundets vrede. Brandmän har i regel underskötareutbildning i sjukvård. Flera har kört ambulans tidigare och sysslar fortfarande med mobil sjukvård. Första fordon på plats,i väntan på ambulans och flera benämningar.
När det gäller militär sjukvård har jag pratat med flera personer som fått sjukvårdsutbildning i militärtjänst. Ofta är denna mycket kvalificerad. Det som stöter vårdförbundet är tydligen att de inte har formell utbildning (vad nu detta är?).
Som inledaren ERSA skriver så behövs en utbildning. Både förareutbildning behövs men också ambulanssjukskötare utbildning.
Då är vi inne på sjukskötare-ske utbildningen. 1989 läste jag några ämnen som fortbildning och då träffade jag några lärare som undervisade blivande sjuksköterskor. Jag anser nog nuvarande utbildning, tre år vid vårdhögskola, och ytterligare fortbildning är lite för avancerad. Den är framför allt för dyr för eleverna. Så jag förstår varför Västra Götalands  regionen (-landstinget) inte vill anlita bemanningsföretag och hyra in skötare/-skor.