Dagens flygbuss: Umeås sista Säfflevagn

Startat av Ersa, 02 november 2007, 21:42:44 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Systern 1025 samt ledbussarna 1093 & 1094 står fortfarande avställda vid garaget, så nu är 1026 Umeås sista äkta Säfflevagn i trafik. Denna var för övrigt min utbildningsvagn när jag lärde mig alla Ultralinjer.
Trots hennes skamfilade yttre och de "immiga" rutorna växlar hon mjukare än någon annan automatväxlad buss i hela Umeå.  :)

homer

trevligt, åkte med 26:an förra vintern på linje 80, till växthuset

Ivo

Den ser inte så skamfilad ut. Vilken årsmodell är det? Tyvärr typiskt för gamla volvo Säffle med fuktinsläpp mellan rutorna.
Ivo

Christer K

PLN 163 årsmodell 1993
Tänka sig Umeå har en flygbuss till flygplatsen i Örebro har vi en flygplats som drivs av ett dotterbolag till Länstrafiken men ingen buss dit, bara taxi.
/ Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Sundås

När jag var i Umeå åkte jag FAC till flygplatsen..?
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Ersa

Citat från: Sundås skrivet 05 november 2007, 01:31:44 AM

Fram till 1987 drevs flygbussen av det då privatägda Vännäsbaserade företaget Polarbuss Trafik AB i samarbete med Linjeflyg. 1987 köpte Umeå kommun upp Polarbuss, och sedan dess har flybusslinje 80 körts kommunalt. När Connex/Veolia 2006 tog över stadstrafiken efter vunnet anbud ingick även flygbussen, där gamla Säfflen (10)25 snart blev ersatt av den f.d Holmsundsvegan 2524. (10)26 går dock kvar till man vet hur det blir med nästa anbudsperiod.

FAC? Nej, de har inte haft någon verksamhet i Västerbotten som jag känner till iaf.

Sundås

Möjligt att den var beställd isåfall. Det var förra hösten, under Svenska Scoutförbundets årsstämma.. ;)

Ersa

Citat från: Sundås skrivet 05 november 2007, 02:02:33 AM
Möjligt att den var beställd isåfall. Det var förra hösten, under Svenska Scoutförbundets årsstämma.. ;)

Jag antar att det inte blev några bilder knäppta?  :-\

Anders Lundén

Citat från: Sundås skrivet 05 november 2007, 01:31:44 AM

Vid stämmans slut gick en Veolia 113-led från Noliahallen till flygplatsen. Var antingen 1043 el 1045. Någon FAC-buss syntes då aldrig :)
// Anders

Sundås

Citat från: Anders Lundén skrivet 05 november 2007, 18:24:22 PM
Vid stämmans slut gick en Veolia 113-led från Noliahallen till flygplatsen. Var antingen 1043 el 1045. Någon FAC-buss syntes då aldrig :)
// Anders

Möjligt att minnet sviker också ;)