Huvudmeny

Bildgåta

Startat av Eddie Andersson, 02 november 2007, 21:27:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Eddie Andersson

Var har jag tagit denna bilden?

Patrik

Furusunds färjeläge?

Eddie Andersson

Nej!

Det är inte Furusund och det är inte ett färjeläge. Huset till vänster har en gång varit värdshus.

Eddie

Fredde

Skulle kunna vara vart som hellst... Roslagen?

Destinationen verkar vara uppdelad på två rader på bussen.

/Fredde

Eddie Andersson

Det är inte Roslagen, men har sjöanknytning. Bussen går på en linje som har en utgångspunkt och tre alternativa ändhållplatser i andra änden. Två av ändhållplatserna ligger till höger om bilden. Den närmaste av dessa har samma namn som värdshuset hade. Utgångspunkten skulle kunna beteckna en oanvänd del av en spis.

Hoppas ledtrådarna funkar.

Eddie

homer

Eddie Andersson

Tyvärr!

I min bils färdriktning är det en bro. Till vänster om denna fanns tidigare en annan bro. Till höger om bilden finns två till broar.

Vattnet under broarna utgör farled till historisk stad och också till stad med universitet och slott. Denna stad hade också spårvägstrafik fram till början av 1950-talet, 1953 om jag minns rätt.

Platsen ligger inom Stockholms län.

Eddie

Fredde

Vi måste vara nånstans i Nynäshamns-trakten?

/Fredde

Eddie Andersson

Tyvärr!

Mer åt andra änden av länet. Viss förbindelse med Nynäshamn passerar platsen i fråga.
Man kan säga att den har satt sina spår.

Eddie

Ersa

Citat från: Eddie Andersson skrivet 02 november 2007, 23:46:19 PM
Mer åt andra änden av länet. Viss förbindelse med Nynäshamn passerar platsen i fråga.
Man kan säga att den har satt sina spår.

Dags att kolla pendeltågskartan!  ;)

Eddie Andersson

Ersa

Citat från: Eddie Andersson skrivet 02 november 2007, 22:53:22 PM
Bussen går på en linje som har en utgångspunkt och tre alternativa ändhållplatser i andra änden.

Påminner misstänkt mycket om Roslagslinje 638. Men vilken mer söderliggande SL-linje kan stämma in på den beskrivningen?  ???

Eddie Andersson

Ditt förslag till linjenummer skulle kunna tolkas som en felskrivning av det rätta.

Platsen har tidigare haft järnvägsstation. På senare tid har det dock byggts tunnlar och broar så att man knappt kan se var man är när man åker tåget. På vintern brukar det vid tjänlig väderlek genomföras ett skridskoevenemang på den frusna farleden.

Den sista ändhållplatsen på busslinjen skulle kunna vara sovplats för en monark.

Eddie

Simon A

Du är någonstans innan Uppsala i alla fall för skridskontävlingen börjar på den sidan du är och slutar vid Graneberg(ändhållplats för GUBs linje 20). Dock vet jag inte var det är någonstans.

//Simon

Eddie Andersson

Du är helt klart närmast hitills.

Följ vattnet från Uppsala så kommer du att så småningom passera den här platsen.

Eddie