Lite Swebushistoria 65

Startat av Bussmicke, 02 juli 2013, 12:54:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter Öden

Hej !

Trevliga bilder !

Mvh Peter Ö

Ersa


S Svensson

Citat från: Ersa skrivet 02 juli 2013, 13:07:04 PM
En riktig favoritmodell!

I och för sig kanske. 2903 krånglade enligt uppgift till mig litet. Den var blåmålad då  SJ/Swebus förvärvade den från Volvohandlaren. Dvs möjligen kom den direkt från Volvo. Egentligen kombinerad prov/demo.
2904 köpt via återförsäljare. FD Ringarums Busstrafik. Mittdörren är en riktig bussdörr och ingen sedandörr.
2906 köpt ny till Halmstad. (lucka för 2905 som troligen var en likadan. Utannonserad på nytt då köpet inte blev av) Avsedd för linje Halmstad-Kastrup
2907 dito Volvo till Helsingborg och linjen Kastrup-Halmstad. Fö gick någon enstaka tur till Göteborg.
Halmstad tillhörde samma område som Jönköping.
2904 tillhörde Cst och kölrde i Ringarums färg.
2903 gick i Mjölby och i en randig blå färg tillhörde Nr,vilket även 2902 gjorde. (fd Ljungskile)
2901 var en Scania Kutter deca och 2908-29xx Säffle ledbussar ur ordinarie serier.

1896

Var inte 2905 en Taxi buss i Borlänge ett kortare tag ? NDO802 kanske ?  ???

S Svensson

Citat från: Kung Vasa skrivet 04 juli 2013, 08:35:38 AM
Var inte 2905 en Taxi buss i Borlänge ett kortare tag ? NDO802 kanske ?  ???
En kort tid ja. Detta beror på att då SJ och GDG skulle gå ihop så skötte GDG "sina" bussar. Cirka maj-juni 1990 kom det ut nummer på GDG bussar där de "gamla"nummren översattes till nya med enbart siffror i löpnummerordning (tidgare årtal och löpnummer). Då fick NDO802 nummer 0551. När sedan (troligen 1 mars 1991) Svebus AB tog över i Stockholm (tidigare namn Strömkullen) fick gamla SJ:s Olle L hand om numreringen. Då flyttades en del bilar och bussar om. Vissa bilar fick i andra omnr förslaget nr 1-cirka 7-8( i publicerat förslag står nr 0001 som en Mazda pb,berorende på att 1025 var avförd som trafikvagn.Däremot var andra bussar kvar men avställds. Här var det pb). Olle L lade personbilar som nr i 9xxx serie och bussar som eventuellt dubblerats flyttades om. Därav att 2905 (ledigt nr) gavs åt NDO802. 0551 blev en Volvo-Alpus i stället. Även Motalabussar lades i en del lediga nummer. Märk att Swebusgruppen tillhöriga bussar (Scania-Alpus)inte hade fått regnummer. Därav att i förslag till inv nr 558-560 blev vakant (Scania-Alpus) och istället blev 602-604.
Några bussar ytterligare lades i lediga nummer senare. Dessa nummer var ofta personbilsnummer som flyttats till pb serien i 9000-serien.

Walter

#6
Citat från: S Svensson skrivet 04 juli 2013, 10:12:46 AM
En kort tid ja. Detta beror på att då SJ och GDG skulle gå ihop så skötte GDG "sina" bussar. Cirka maj-juni 1990 kom det ut nummer på GDG bussar där de "gamla"nummren översattes till nya med enbart siffror i löpnummerordning (tidgare årtal och löpnummer). Då fick NDO802 nummer 0551. När sedan (troligen 1 mars 1991) Svebus AB tog över i Stockholm (tidigare namn Strömkullen) fick gamla SJ:s Olle L hand om numreringen. Då flyttades en del bilar och bussar om. Vissa bilar fick i andra omnr förslaget nr 1-cirka 7-8( i publicerat förslag står nr 0001 som en Mazda pb,berorende på att 1025 var avförd som trafikvagn.Däremot var andra bussar kvar men avställds. Här var det pb). Olle L lade personbilar som nr i 9xxx serie och bussar som eventuellt dubblerats flyttades om. Därav att 2905 (ledigt nr) gavs åt NDO802. 0551 blev en Volvo-Alpus i stället. Även Motalabussar lades i en del lediga nummer. Märk att Swebusgruppen tillhöriga bussar (Scania-Alpus)inte hade fått regnummer. Därav att i förslag till inv nr 558-560 blev vakant (Scania-Alpus) och istället blev 602-604.
Några bussar ytterligare lades i lediga nummer senare. Dessa nummer var ofta personbilsnummer som flyttats till pb serien i 9000-serien.

Finns det någon dom sitter på en förteckning över de GDG bilar som fick nummer i Swebus 9-serie? Ett fåtal finns på SBH och några har kvar numer i 0-serien men det bör varit fler bilar som hamnade i 9-serien.
Senare har ju fler bilar tillkommit i 0-serien då man köpt bolag men dessa har jag koll på.

Samma förfrågan som ovan gäller bilar som övertogs från Postverket och som skall ha fått nummer i 70xx och uppåt. Vet någon vilka dessa är? 

Blev lite ot-här, ber om ursäkt från lån av tråd!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Greger Larsson

Citat från: Walter skrivet 04 juli 2013, 18:05:55 PM


Samma förfrågan som ovan gäller bilar som övertogs från Postverket och som skall ha fått nummer i 70xx och uppåt. Vet någon vilka dessa är? 

Blev lite otroligt-här, ber om ursäkt från lån av tråd!

70xx kom inte från Postverket.
Det verkar ha varit två "omgångar" i denna serie, dels 7015-7020 som kom från Malmfältens Omnibus där bussarna fick nr 0721 och uppåt hos Swebus medan småfordonen verkar ha fått det omvända prefixet 70xx.
Sen fanns det några bilar 7050- och uppåt, var de kom ifrån vet jag ej, men dom verkar ha funnits i södra halvan av landet; Gävle, Motala, Skövde m fl.

Bussmicke

Har för mig att. Kiruna hade 7017 eller 7019

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Walter

Citat från: Greger Larsson skrivet 04 juli 2013, 20:02:17 PM
70xx kom inte från Postverket.
Det verkar ha varit två "omgångar" i denna serie, dels 7015-7020 som kom från Malmfältens Omnibus där bussarna fick nr 0721 och uppåt hos Swebus medan småfordonen verkar ha fått det omvända prefixet 70xx.
Sen fanns det några bilar 7050- och uppåt, var de kom ifrån vet jag ej, men dom verkar ha funnits i södra halvan av landet; Gävle, Motala, Skövde m fl.


Ja några av dessa fanns ju kvar i systemen när Swebus omniexpress fick sina nummer så de fick inte sina nummer i obruten ordning.

Tacksam för all input i ämnet, här eller via pm.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ola Almquist

Citat från: S Svensson skrivet 04 juli 2013, 10:12:46 AM
0551 blev en Volvo-Alpus i stället[/b]. Även Motalabussar lades i en del lediga nummer. Märk att Swebusgruppen tillhöriga bussar (Scania-Alpus)inte hade fått regnummer. Därav att i förslag till inv nr 558-560 blev vakant (Scania-Alpus) och istället blev 602-604.
Några bussar ytterligare lades i lediga nummer senare. Dessa nummer var ofta personbilsnummer som flyttats till pb serien i 9000-serien.

Det där med Motala förstod jag inte. Motala Lokaltrafiks bussar blev Swebus 0561 - 0601. Hade de även några mindre fordon? Sedan kom från Vadstenabuss 0605 - 0613. Bussar från bl.a. GS stoppades också in. Sedan kom ett antal fordon från Karlstads Lokaltrafik, återanvände man inte nummer till dessa?

M.v.h.
Ola

S Svensson

Citat från: Ola Almquist skrivet 05 juli 2013, 00:11:47 AM
Det där med Motala förstod jag inte. Motala Lokaltrafiks bussar blev Swebus 0561 - 0601. Hade de även några mindre fordon? Sedan kom från Vadstenabuss 0605 - 0613. Bussar från bl.a. GS stoppades också in. Sedan kom ett antal fordon från Karlstads Lokaltrafik, återanvände man inte nummer till dessa?

M.v.h.
Ola

Precis så är det!
Du glömmer en annan variabel.nämligen tiden  GDG bussar blev Swebus  och då råkade det bli en lucka emellan 558-601 och däri lades Motala kommuns bussar. Dvs 558-560 var en tid lediga. Enbart för att det stod "xxx" i listan. Tyvärr ledde detta även till att det också blev en del fel.
GDG lista är 1 juli 1989 som körts i registerprogram. Sedan efter detta manuell behandlilng. Sedan kan det akademiskt diskuteras en del uppgifter. Så här efteråt märks kanske inte att det handlar om en process som tog en hel del tid. Att lägga personbilar i egen serie innebar att traditionen hos SJ fortsatte. Däremot anser jag själv det är fel att återbesätta nummer. 1546,1548,1550 blev återbesatta.
I och för sig var återbesättandet av en hel del nummer kanske inte med 0551 att göra. Men det går inte förklara skeendet utan att nämna orsaken.