Nu rullar de nya biogasbussarna på Karlstads gator

Startat av Hagri, 02 juli 2013, 12:20:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hagri

KARLSTAD: Bara positiva kommentarer under invigningen
De går på biogas i stället för diesel, bullrar betydligt mindre, har fler sittplatser, luftkonditionering och är utrustade med tv.
Karlstadsbuss nya bussar som började rulla på måndagen innehåller många nyheter och resenärerna gjorde tummen upp under invigningskalaset.

Läs mer på Nya Wemlands-Tidningen

moenia

(Vilket klantigt val av objektiv till huvudbilden)

Nämen, vilka bussar! TV och gratis internet? Aldrig hört talas om sådant på linjebussar. Finns det andra regioner med sådana bussar?

Cero

Citat från: moenia skrivet 02 juli 2013, 12:49:36 PM

Nämen, vilka bussar! TV och gratis internet? Aldrig hört talas om sådant på linjebussar. Finns det andra regioner med sådana bussar?

Och om man inte vill titta på TV medan man åker buss??? Finns en egen avdelning då?

Inte konstigt att kostnaderna för kollektivtrafiken ökar.

Omnilasse

Citat från: Cero skrivet 02 juli 2013, 14:15:28 PM
Och om man inte vill titta på TV medan man åker buss??? Finns en egen avdelning då?

Inte konstigt att kostnaderna för kollektivtrafiken ökar.

Det är väl inte TV heller det handlar om antar jag, utan bildskärmar som blivit så populärt i de flesta städer (internationellt). På dessa brukar det ju snarast blandas information från trafikhuvudmännen med lite reklam etc. Är säkert i praktiken inte dyrare i längden än att trycka upp reklamaffischer och sätta upp i bussarna. Skärmar och datorer är så billiga nuförtiden - så länge inte skadegörelsen av dem drar iväg med kostnaderna vill säga. Ofta kombineras ju dessa också med trafikinformation (nästa hållplats etc). Och säkerligen är det mycket billigare att köpa och underhålla vanliga dataskärmar och sätta upp, en dessa specialbeställda system för trafikinformation som säljs.

Björn Ax

Citat från: Omnilasse skrivet 02 juli 2013, 20:59:08 PM
Det är väl inte TV heller det handlar om antar jag, utan bildskärmar som blivit så populärt i de flesta städer (internationellt). På dessa brukar det ju snarast blandas information från trafikhuvudmännen med lite reklam etc. Är säkert i praktiken inte dyrare i längden än att trycka upp reklamaffischer och sätta upp i bussarna. Skärmar och datorer är så billiga nuförtiden - så länge inte skadegörelsen av dem drar iväg med kostnaderna vill säga. Ofta kombineras ju dessa också med trafikinformation (nästa hållplats etc). Och säkerligen är det mycket billigare att köpa och underhålla vanliga dataskärmar och sätta upp, en dessa specialbeställda system för trafikinformation som säljs.

Nja läser man artikeln så ska det vara info och TV4 nyheterna.

Omnilasse

Citat från: Björn Ax skrivet 02 juli 2013, 21:00:47 PM
Nja läser man artikeln så ska det vara info och TV4 nyheterna.

Okej, det gäller att läsa artikeln också :)

Men i vilket fall - det var väl min poäng att kopplingen till trafikinformationen gör att det ändå troligen blir billigare än att installera ett särskilt informationssystem på bussen. Därför väljer man ju alltmer den här lösningen och jag tror inte det egentligen är kostnadsdrivande utan snarare tvärtom - eftersom underhåll av specialskyltar alltid är mycket dyrare och säkerligen också inköpskostnaderna i sig.

Göran B

Åkte två ggr med dessa bussar i helgen. Klart bättre än de gamla. Familjen jag besökte var mycket glada. De bor längs en linje i en villaförort och ljudnivån har sjunkit radikalt med de nya bussarna.
En liten finess med dessa bussar som jag inte tror jag sett i Sverige förut (men här får expertisen rätta mig): Destinationsskyltar bak, alltså inte bara linjenummer utan full skyltning med linjenummer och destination.
Betydligt lättare att se vilken buss som är vilken när man kommer bakifrån till hållplatsen och inte har alla linjenumren i huvudet. Plus reklameffekten för bilarna som ligger bakom... "Aha! Jag hade kunnat tagit den här bussen till Skåre. Intressant."

Anders Noren

Citat från: moenia skrivet 02 juli 2013, 12:49:36 PM

Det kom en lag för några år sedan som slog fast att det är förbjudet för pressfotografer att använda längre objektiv än motsvarande 24 mm vid småbildsformat. (Samma lag stadgar att vid porträtt- och matfotografi är det förbjudet att ha mer än 1,2 mm skärpedjup.)

"Info och TV4 nyheterna" låter förresten som att det skulle vara samma system som Skånetrafiken har i pågatågen, dvs. stillbilder med rubrik och kortare notiser varvat med väderprognos.

moenia

Citat från: Anders Noren skrivet 23 juli 2013, 21:14:43 PM
Det kom en lag för några år sedan som slog fast att det är förbjudet för pressfotografer att använda längre objektiv än motsvarande 24 mm vid småbildsformat. (Samma lag stadgar att vid porträtt- och matfotografi är det förbjudet att ha mer än 1,2 mm skärpedjup.)

Haha, precis, antog att det var något sådant. ;)