Karlstad 1994

Startat av Bussmicke, 01 juli 2013, 00:45:06 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

Företaget hette tidigare Karlstads Lokaltrafik men när bytte man namn till Karlstadsbuss?
På SBH hittar jag ingenting om Karlstadsbuss

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 01 juli 2013, 00:45:06 AM
Företaget hette tidigare Karlstads Lokaltrafik men när bytte man namn till Karlstadsbuss?
På SBH hittar jag ingenting om Karlstadsbuss

Karlstadsbuss var ett varumärke. Karlstads Lokaltrafik såldes 1 juli 1994 till Swebus.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

Så du menar att det hette Karlstads Lokaltrafik Hela tiden ända tills det såldes??
Konstigt att företagsnamnet inte stor på bussarna.
//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bussmicke skrivet 01 juli 2013, 09:12:12 AM
Så du menar att det hette Karlstads Lokaltrafik Hela tiden ända tills det såldes??
Konstigt att företagsnamnet inte stor på bussarna.

Just så ja. Karlstads Lokaltrafik stod det med högsta sannolikhet på yrkestrafiktillståndet, som skulle finnas i alla bussar på den tiden.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Klaverdörr

Hej!

Från 1992 så var det Karlstadsbuss AB (hellägt av Karlstad Kommun) som skötte trafiken genom upphandling och sedan 1994 så köpte dåvarande Swebus AB bolaget Karlstadsbuss AB och fortsatte på det gällande kontraktet fram till 2005 då ny upphandling skedde och Swebus fortsatte då!

Historien om Kollektivtrafiken i Karlstad finns nedan.

http://karlstad.se/karlstadsbuss/om-karlstadsbuss/historik/

Bussmicke

Hur ska vi ha det? 
Karlstads Lokaltrafik eller Karlstadsbuss? Varumärke eller nytt namn på företaget.

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Klaverdörr

Hej!

Jag antar att före 1992 så var Karlstad Lokaltrafik och var en del av Karlstad Kommun som en ren förvaltning sedan inför upphandlingen så gjorde man om detta till ett AB och lade själva anbud då man ändå hade bussar och kunskapen av trafiken och driften, vilka fler bolag som lade anbud 1992 har jag ingen vetskap om idag! Före 1992 så hette det iaf Karlstad Lokaltrafik.

Enligt Bolagsregistret så finns Karlstadsbuss AB regat sedan 1947-11-28 och bolaget aktiverat mellan 1972-01-01 tom. 1995-05-28 men exakt hur ägandet av bussar och trafiken har varit låter jag vara oskrivet...

Klaverdörr

Hej !

Kan tillägga det att bussarna i 180-serien fick nya videoband med vita siffror och blå bakgrund när flertalet bussar i 200-serien blev omlackade till vit/röd/gula lacken och vita siffror på röd bakgrund.

Bussmicke

Citat från: Klaverdörr skrivet 23 augusti 2013, 19:41:38 PM
Hej!

Jag antar att före 1992 så var Karlstad Lokaltrafik och var en del av Karlstad Kommun som en ren förvaltning sedan inför upphandlingen så gjorde man om detta till ett AB och lade själva anbud då man ändå hade bussar och kunskapen av trafiken och driften, vilka fler bolag som lade anbud 1992 har jag ingen vetskap om idag! Före 1992 så hette det iaf Karlstad Lokaltrafik.

Enligt Bolagsregistret så finns Karlstadsbuss AB regat sedan 1947-11-28 och bolaget aktiverat mellan 1972-01-01 tom. 1995-05-28 men exakt hur ägandet av bussar och trafiken har varit låter jag vara oskrivet...

Kommer inte att scanna fler bilder förrän jag har fullständig klarhet inte hur det är med namnet
//Bussmicke.

Muk

Firmahistoriken för bolaget med org.nr 556051-2039:

Karlstadsbuss Aktiebolag           2009-12-23 -
Nobina AB                                   2009-10-28 - 2009-12-23
Karlstadsbuss Aktiebolag           1992-05-05 - 2009-10-28
Karlstads Lokaltrafik Aktiebolag 1977-07-06 - 1992-05-05
Karlstads Bussaktiebolag           1947-11-28 - 1977-07-06

Bussmicke

Ser man på,  så man bytte namn i alla fall.
Nobina köpte ju bolaget,  hur kommer det sig att det finns kvar idag?

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Klaverdörr

Hej!

Gärna fler bilder Bussmicke :-)

Bussmicke

Det kommer. Jag är i slutfasen med genomgången av hemsidan och snart börjar jag uppdatera igen.
//Bussmicke.