51 mil i en Scania CN113CLB

Startat av Ersa, 02 november 2007, 20:20:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Umeå (Västerslätt) -> Sundsvall (Birsta) = 25,5 mil i gamla Polarbuss 4, och sedan hem igen!  :D
Kul ur diggar/fotosynpunkt, men nog hade en Kustbusslackad VanHool-godsbuss varit smidigare fraktmässigt.

Martin Maltkvist

Citat från: Verspieder skrivet 02 november 2007, 20:20:55 PM
Umeå (Västerslätt) -> Sundsvall (Birsta) = 25,5 mil i gamla Polarbuss 4, och sedan hem igen!  :D
Kul ur diggar/fotosynpunkt, men nog hade en Kustbusslackad VanHool-godsbuss varit smidigare fraktmässigt.

Vad föranledde denna resa?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Ersa

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 02 november 2007, 20:41:56 PM
Vad föranledde denna resa?

Fenomenet "IKEA-resa" (beställningstrafik) som man ofta sysslar med i den övre hälften av landet, som ju bara har tre IKEA-varuhus. Ett i Haparanda, ett i Sundsvall och ett i Gävle. Jag har aldrig förstått mig på att totalt sitta över 6 timmar i en buss bara för att handla möbler, och efter att ha prövat på en av dessa resor är jag ännu mer avskräckt.
Ett IKEA-varuhus till Umeå tack! Många är de som skulle handla där, om de slapp den 25 mil långa enkelresan...

Ante

Citat från: Verspieder skrivet 02 november 2007, 20:20:55 PM

Aaahhh... Äntligen någon annan som fotar från härliga Docksta ;)
Hur tyckte du om vår nyasfalterade väg då ;)

22:an är ju inte helt fel att få på bild heller :)

/A

Bengt Jönsson

Citat från: Verspieder skrivet 02 november 2007, 20:48:36 PM
Fenomenet "IKEA-resa" (beställningstrafik) som man ofta sysslar med i den övre hälften av landet, som ju bara har tre IKEA-varuhus. Ett i Haparanda, ett i Sundsvall och ett i Gävle. Jag har aldrig förstått mig på att totalt sitta över 6 timmar i en buss bara för att handla möbler, och efter att ha prövat på en av dessa resor är jag ännu mer avskräckt.
Ett IKEA-varuhus till Umeå tack! Många är de som skulle handla där, om de slapp den 25 mil långa enkelresan...

Fanns det ingen mer passande vagn att tillgå?
Denna Scania är ju en typisk stadslinjevagn och att sitta och "honka" 51 mil E4 uppe Norrland kan nog vara "kärvt" även för den mest inbitne "diggare"..  ;D
Dessutom så finns det ju heller inte så mycket utrymme för inköpta varor..  :o

Fast, det har ju körts flygresor från Umeå till Jönköping/Ullared så ..  ::)

/Bengt

Nico

Ursäkta en helt ovidkommande fråga (som egentligen inte heller alls hör ihop med den trevliga bildsviten). Har aldrig varit i området så jag vet inte hur det ser ut på kanterna... kanske typ enfiligt (fastän det inte ser så ut) på ömse sidor bron? När jag såg ovanstående bild så blev jag dock lite fundersam över fordonens placering på vägen. I och med att högerfil ju normalt är huvudkörbana så ser det lite snett ut att ligga så med tunga fordon till synes utan orsak. Är det spårigt eller riskerar man mer sidvind om man ligger till höger? Eller börjar måhända stockholmarnas sätt att envisas med att ligga i mittfil/vänsterfil på i övrigt tom väg att sprida sig?  ;)  :D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Bengt Jönsson skrivet 03 november 2007, 08:00:52 AM
Fanns det ingen mer passande vagn att tillgå?
Denna Scania är ju en typisk stadslinjevagn och att sitta och "honka" 51 mil E4 uppe Norrland kan nog vara "kärvt" även för den mest inbitne "diggare"..  ;D
Dessutom så finns det ju heller inte så mycket utrymme för inköpta varor..  :o

Ibland undrar man om gamla Polarbuss och gamla Linjebuss fortfarande är två skilda företag.
Som sagt vore en blå kustbuss med godsrum smidigare...

Ersa

Citat från: Nico skrivet 03 november 2007, 12:08:18 PM
Ursäkta en helt ovidkommande fråga (som egentligen inte heller alls hör ihop med den trevliga bildsviten). Har aldrig varit i området så jag vet inte hur det ser ut på kanterna... kanske typ enfiligt (fastän det inte ser så ut) på ömse sidor bron? När jag såg ovanstående bild så blev jag dock lite fundersam över fordonens placering på vägen. I och med att högerfil ju normalt är huvudkörbana så ser det lite snett ut att ligga så med tunga fordon till synes utan orsak. Är det spårigt eller riskerar man mer sidvind om man ligger till höger? Eller börjar måhända stockholmarnas sätt att envisas med att ligga i mittfil/vänsterfil på i övrigt tom väg att sprida sig?  ;)  :D

Under broöverfarten i södergående var det stark sidvind från kusten (vänster i bild), vilket ledde till placering av alla tunga fordon i vänsterfilen, samt sänkt fart. Den sänkta farten över bron vid vind är rutin och upplyses genom tavlor. Jag har en skyltbild på datorn som jag ska leta upp senare.

Nico

Där ser man. Gissade som sagt att sidvind kunde vara en orsak. Vill minnas mig ha läst något i typ någon teknisk tidskrift att bron tydligen har vissa tillkortakommanden. Tja, det är ju inte första (och inte heller sista) gången som det praktiska får stryka på foten för t.ex. det estetiska.  :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman