Borås Lokaltrafik överklagar upphadlingen av stadstrafiken i Borås [Länk]

Startat av Bernt Talbrant, 27 juni 2013, 22:39:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan Sjöberg

Nobina Fleet som har ansvar för bussarna kan säkert se ganska snabbt om det finns nyare lämpliga objekt i landet som inte är riktigt så slitna som vissa av Borås Lokaltrafiks bussar är . Jag vill påstå att 25070 och den serien är inte mycket att använda .. dem är mycket nerkörda efter 10 år i Boråstrafiken.
Och ska BL inte få ha kvar trafiken så blir det väl helt förståligt minimalt med service och reparationer sista året innan dem lämnar in som trafikföretag.
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Walter

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 09 juli 2013, 00:56:17 AM
Nobina Fleet som har ansvar för bussarna kan säkert se ganska snabbt om det finns nyare lämpliga objekt i landet som inte är riktigt så slitna som vissa av Borås Lokaltrafiks bussar är . Jag vill påstå att 25070 och den serien är inte mycket att använda .. dem är mycket nerkörda efter 10 år i Boråstrafiken.
Och ska BL inte få ha kvar trafiken så blir det väl helt förståligt minimalt med service och reparationer sista året innan dem lämnar in som trafikföretag.

Fast BL kan väl i te lämna över bussarna i vilket skick som helst? På andra håll dör lvertagandekrav finns här ju den lämnande operatören fått rusta upp bussarna med ny lack och maskinellt genomgågna.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

S Svensson

Citat från: Walter skrivet 09 juli 2013, 06:46:24 AM
Fast BL kan väl i te lämna över bussarna i vilket skick som helst? På andra håll dör lvertagandekrav finns här ju den lämnande operatören fått rusta upp bussarna med ny lack och maskinellt genomgågna.

I och för sig vet jag inte något om relation BL>Nobina>Västtrafik. Men rent generellt förutsättes,med stöd av domstolsutslag och annat, att ett fordon skall ha kärnegenskaper. Dvs om det i en upphandling krävs övertagande av bussar så skall det röra sig om bussar som fungerar och som är normalt underhållna. Dessutom får det förutsättas att värdering av fordon görs av oberoende part. Kanske Lloyds,Norsk Veritas eller någon annan mera opartisk organisation. '
När man tittar på t ex BTC och bussarna som är med där och påstås vara till salu så får jag intrycket att det ibland handlar om vad en eventuell kkund vill betala. När det gäller Volvobussar så förekom för några år sedan (ev fortfarande) att moderbolaget AB Volvo pytsar ut lite pengar för att bilhandlare skall kunna byta in fordon med någorlunda andrahandsvärden. Ämnet är faktisk intressant. För åtskilliga år sedan,1952,kom en utredning om busslinjeövertagande och tillhörande bussar. Det handlade om substansvärde och goodwillvärde. Det sistnämna är det övervärde som en kund är villig betala. Alltså en buss som är 10 år gammal,av märke MAN vad är den värd när t ex Västtrafik kräver att bussar är högst 10 år. Tänk också på vad är en nytillverkad buss värd när kunden fått den i trafik. Som sagt är det inte så enkelt alltid med värdering av ett fordon. Det är därför det finns en del domstolsutslag om hur fordon värderas,men framför allt vad som krävs för kärnegenskaper av ett fordon. I befintligt skick är en term som närmast är utgången.

Jan Sjöberg

Har ju sett på andra ställen när det börjar gå mot slutet av avtalet så brukar det vara mycket bussar som knappt hänger i hop. ska bli kul och se hur BL sköter detta.
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Svemicke

Citat från: Jan Sjöberg skrivet 09 juli 2013, 11:25:17 AM
Har ju sett på andra ställen när det börjar gå mot slutet av avtalet så brukar det vara mycket bussar som knappt hänger i hop. ska bli kul och se hur BL sköter detta.

När ett inhousingföretag som jag jobbade på i Malmö för tio år sedan tappade uppdraget till ett annat företag så gjorde de en totalröjning av hela verksamheten. "De ska minsann få börja om på noll!" sade man. BL har ju visat tendenser på att tjura tidigare då Veolia kom till stan, så det finns nog en del tråkigheter att förvänta. Bara överklagan nu är ju en del av det hela.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Jan Sjöberg

Ska bli spännade tid framöver... jag personligen tror att mer än hälften av vagnparken är bäst lämpade en enkel resa till Hölö om drygt ett år men den som lever får se
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Svemicke

Rykten florerar i staden att även Veolia lämnat in överklagan. Stämmer detta?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Svemicke

Citat från: yngrot skrivet 10 juli 2013, 01:37:58 AM
Varför skulle Veolia göra det ??

Det vet inte jag. Jag hörde bara rykten om det och tyckte det lät rätt otroligt.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Västtrafik har, enligt hörsägen, lämnat in anståndsansökan för yttrande till Förvaltningsrätten, så nu lär det dröja ett tag innan ärendet fortskrider.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -


Erling.L

Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616


Svemicke

Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -