Büssing på tåg

Startat av Jonas Sandqvist, 25 juni 2013, 13:22:41 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Sandqvist

Hittade följande bild i en gammal ANA-nytt från 1967. Kanske har den visats tidigare men säkert en nyhet för någon  :)


Stefan P

Hej

Buss på tåg, är bussarna på väg att leveraras till SS kom de på tåg till Stockholm?
Är det någon som vet mer?

mvh Stefan P

Nico

Om de kom på tåg så var det väl inte ett helt ovanligt sätt att leverera bussar på? Här ser det ut som om de är lastade på någon litt. O eller motsvarande vagntyp och många andra fordon levererades via järnväg förr. Sedan är bussarna vänsterstyrda med dörrar på höger sida så detta bör väl, då bilden kan antas vara tagen 1967, ha varit en leverans till SL?
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Citat från: Nico skrivet 26 juni 2013, 06:43:20 AM
Om de kom på tåg så var det väl inte ett helt ovanligt sätt att leverera bussar på? Här ser det ut som om de är lastade på någon litt. O eller motsvarande vagntyp och många andra fordon levererades via järnväg förr. Sedan är bussarna vänsterstyrda med dörrar på höger sida så detta bör väl, då bilden kan antas vara tagen 1967, ha varit en leverans till SL?

Att det är en leverans till SL - eller möjligen SS (Stockholms Spårvägar) eftersom det är lite oklart när SL tog över busstrafiken - är ju inget att tveka om. Bussarna är av typ H32 och inget annat bussbolag i Sverige köpte sådana bussar.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Max W

Bussar på godsvagnar såg man ofta vid Norra Station i Stockholm  hösten 1961 - våren 1962 då SJ:s gula bussar med grön rand under fönstren stod lastade på godsvagnar under måndagarna för färd till Mjölby (tror jag det var). Där lackades de om till den nya orangeröda färgsättningen och på torsdagskvällen kom ett tågsätt upp med nylackade SJ-bussar. Jag är inte säker på att det var samma vagnar som fraktats ned på måndag en vecka som kom åter på torsdagen samma vecka.
Jag hade "stenkoll på utsiktsnivå" från skolan där jag då gick.

Björn Forslund

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 juni 2013, 09:01:26 AM
Att det är en leverans till SL - eller möjligen SS (Stockholms Spårvägar) eftersom det är lite oklart när SL tog över busstrafiken - är ju inget att tveka om. Bussarna är av typ H32 och inget annat bussbolag i Sverige köpte sådana bussar.


Jodå, Büssingarna kom med tåget. Dubbeldäckarna var däremot för höga och kom per fartyg.

Mr H

Jag har något minne av att det sades att Leyland H34 kördes upp från Göteborg?
Kan det vara möjligt? Kanske det var ett skämt liksom när vagnmästaren i Hammarby sa att leveranstakten på reservdelar till H34 var så dålig så man kunde tro att de roddes över till Sverige från England! (Och när de väl kom fram så var alltid några av Leylands överskickade montörer i strejk i det oändliga antalet fackföreningar som de kunde tillhöra så då hade man ingen nytta av reservdelarna i alla fall!  ;D ;D ;D. Samtidigt så suckade vagnmästaren över de fullt driftsdugliga Metropolerna som flera år senare stog kvar på hallgården men som av lätt förståeliga skäl inte kunde användas!)

Mr H

Jonas Sandqvist

Bilden är tagen 1967 och på bussen på perrongen kan jag utläsa "SL". Det står ingenting om var platsen är. De kom från fabriken i Braunschweig där Büssing tillverkades.

Jonas Sandqvist

Här kommer mer.. Stämmer texten eller finns det sakfel  ;)

Vad står där på reg.skylten? R53 eller 253?




Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 27 juni 2013, 10:18:33 AM
Här kommer mer.. Stämmer texten eller finns det sakfel  ;)


Det är riktigt att det funnits cirka 400 Büssing-bussar i Stockholm. De som var byggda för vänstertrafik stod dock stilla i uppemot ett par år innan de hunnit byggas om till högertrafik och kom ut på linjerna igen. 280 vanliga bussar och 20 dubbeldäckare kom till högertrafiken.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jonas Sandqvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 juni 2013, 10:22:33 AM
Det är riktigt att det funnits cirka 400 Büssing-bussar i Stockholm. De som var byggda för vänstertrafik stod dock stilla i uppemot ett par år innan de hunnit byggas om till högertrafik och kom ut på linjerna igen. 280 vanliga bussar och 20 dubbeldäckare kom till högertrafiken.

Fast det med att ett antal var byggda i Danmark var nytt! Åtminstone för mig  :)

Fredrik Klint

Citat från: Jonas Sandqvist skrivet 27 juni 2013, 10:18:33 AM
Här kommer mer.. Stämmer texten eller finns det sakfel  ;)

Vad står där på reg.skylten? R53 eller 253?


Om det står 283 kan det syfta på vagn 4283.

Jan-Peter

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 juni 2013, 09:01:26 AM
Att det är en leverans till SL - eller möjligen SS (Stockholms Spårvägar) eftersom det är lite oklart när SL tog över busstrafiken - är ju inget att tveka om. Bussarna är av typ H32 och inget annat bussbolag i Sverige köpte sådana bussar.

De bussar som visas på bilden är väl H-27,det är enkeldörr fram.
H-32 var det dubbeldörrar fram på.
Fd 8612-HB.
Jan-Peter.

roggek

Citat från: Jan-Peter skrivet 09 juli 2013, 16:44:45 PM
De bussar som visas på bilden är väl H-27,det är enkeldörr fram.
H-32 var det dubbeldörrar fram på.
Fd 8612-HB.
Jan-Peter.

Nej, det är H32:or som lossas vid Norra Station, H27 ombyggdes från vänstertrafik...

Jan-Peter

Hej.
Nu har jag gått igenom alla mina bilder egna och andras och icke hittat en enda H32 med enkeldörr fram.
Tror ändå att det är H26,H27 på bilden och i vilket sammanhang vet jag ej.
Hälsn, Fd 8612 Hornsberg 1964-1976.