Huvudmeny

SAS beställer nya plan

Startat av Fredde, 25 juni 2013, 12:35:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

SAS ska förnya sin långdistansflotta och har tecknat en avsiktsförklaring med Airbus om att köpa tolv nya flygplan, åtta A350-900 och fyra A330-300. Priset på ordern beräknas till 3,3 miljarder dollar, motsvarande cirka 22 miljarder kronor.

http://www.svd.se/naringsliv/sas-bestaller-nya-plan_8291770.svd

http://www.dn.se/ekonomi/sas-lagger-miljarder-pa-nya-plan/

Nico

Visserligen säkert välbehövligt, men man kan ändå inte låta bli att tycka att de känns som om de har lite bråttom. I höstas stod de på konkursens brant och det var inte första gången heller. För eventuell säljare, i detta fall Airbus, liksom vad gäller aktieägarna i SAS så finns det nog anledning att lite frågande höja på ett å annat ögonbryn.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mikey

Nja, nog behöver dom väl inte oroa sig så värst mycket, det är ju ändå minst 4 år kvar tills det är dags att börja bygga planen, samt betala för dem. Så om något händer i framtiden finns det gott om tid att avbeställa planen, och då har Airbus säkert nog med beställningar från andra bolag att bygga planen åt i stället. A340 är ju dessutom inga snåla plan heller, så det man betalar extra för de nya planen sparar man väl in i bränsle ganska snart genom att fasa ut de gamla? Ungefär som man gör just nu när man tar leverans av drygt ett nytt plan i månaden och fasar ut MD-80 i en rasande takt? :)

Staffan Sävenfjord


Cero

Känns som ett vettigt beslut och även om det finansiella läget är ansträngt är det viktigt att komma till skott med tanke på leveranstiderna. Helst skulle man som Finnair varit ännu tidigare ute, men det har väl aldrig riktigt varit SAS melodi. Mixen av 330 och 350 känns logisk och rimlig. Det hade varit mycket svårare och dyrare att fasa in exempelvis 787, inte minst beroende på att de flygs på helt olika sätt. Det är mycket möjligt att det som pilot går att vara godkänd för kombinationen 330+350 på samma sätt som att det går att vara det på 330+340. Detta trots att 350 är ett helt nytt plan. Om 330 och 350 flygs med liknande cockpit och har liknande flygegenskaper borde det fungera, något som sparar pengar och förenklar personalplaneringen.

Den avsiktsförklaring man nu gör innebär att man köper sig en plats i kön och det är smart. Jag antar att man betalar någon liten slant för det. När sedan ordrarna går till att bli definitiva görs en större betalning och därefter betalas planen efter en plan vartefter de byggs, ungefär som när man bygger ett hus. Om planen leasas är det upp till slutkunden och leasinggivaren att bestämma hur betalningarna ske och vad som bakas in i leasingavtalet respektive betalas vid sidan av.