SS H23 Capitol 1966

Startat av Gunnar D, 23 juni 2013, 09:38:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D

En H23 på nattbusslinje 104 i sommarnatten 20 juni 1966.

Mvh Gunnar

Ingwar Åfeldt

Mycket fin bild, 104:an lämnar Långholmsplan och tar sig upp på Västerbron och in i morgonsolens strålar! Väcker också en massa nostalgiska minnen från min tid som konduktör på linje 14, som ju rullade på de synliga spåren.

M v h
Ingwar

Mr H

Härlig bild Gunnar!

Man ser på de öppnade fönstren att det är en ljum sommarnatt!
Det här är alltså en tur från Hornsberg som går på yttre ringen.
Körde Söderhallen den inre ringen? Tänk att ta ut en H20 och bränna
runt hela stan på natten! Många sömniga stockholmare dagen efter!

Linje 14 var väl f.ö den enda nattspårvägslinjen över Västerbron
på 60-talet?

Mr H

Gunnar D

Citat från: Mr H skrivet 23 juni 2013, 12:49:20 PM
Det här är alltså en tur från Hornsberg som går på yttre ringen.
Körde Söderhallen den inre ringen? Tänk att ta ut en H20 och bränna
runt hela stan på natten! Många sömniga stockholmare dagen efter!

Linje 14 var väl f.ö den enda nattspårvägslinjen över Västerbron
på 60-talet?

Mr H

Det har diskuterats lite tidigare om utsättningen på 104:an: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=44861.msg327747#msg327747

Ja, linje 14 var väl den enda nattspårvägslinjen där på 60-talet. Men hände det att även den gick med enkelvagn som linje 16 kunde göra?

/Gunnar

Mr G

Var H23 vanliga nattvagnar? Jag tycker mig se att 10:an på linjerullen är betydligt mer solkig än den vita 4:an. Eller kan det vara en synvilla?
吉先生

Gunnar D

Citat från: Mr G skrivet 24 juni 2013, 10:04:20 AM
Var H23 vanliga nattvagnar? Jag tycker mig se att 10:an på linjerullen är betydligt mer solkig än den vita 4:an. Eller kan det vara en synvilla?

Denna natt var iaf en H23 till ute på 104:an som visats i tidigare tråd. Därtill H21. Kanske fler typer.

/Gunnar

Hasse L

En teori skulle kunna vara att positionen '10' - närmast ovanför '9' - exponerades för damm och fukt då den ständigt fanns ytterst på övre rullen under den långa tid vagnarna kördes mest på 96:an.

Gunnar D

Citat från: Hobgoblin skrivet 24 juni 2013, 21:08:08 PM
En teori skulle kunna vara att positionen '10' - närmast ovanför '9' - exponerades för damm och fukt då den ständigt fanns ytterst på övre rullen under den långa tid vagnarna kördes mest på 96:an.

Är också inne på den hypotesen. Även H23 5431 som också var ute på 104:an denna natt uppvisade samma solkighet.

/Gunnar