Fler neddragningar utreds av Västtrafik [Länk]

Startat av Bernt Talbrant, 16 juni 2013, 20:19:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Som bekant behöver Västtrafik spara pengar och i en artikel i dagens pappers-Borås Tidning beskrivs vilka neddragningar i trafiken som föreslås när det gäller Sjuhärad. Det finns en kortfattad variant på nätet som endast behandlar linje 100 Borås-Göteborg, denna återfinns här. Jag kan väl säga att detta förslag inte mottas särskilt positivt i Borås.

I övrigt handlar det främst om några indragna turer på vardagskvällar och helgmorgnar, det gäller t ex linjerna 150, 155 och 159. Andra linjer som föreslås bli av med enstaka turer är 305, 351, 361 och 550. Linje 201 Ulricehamn-Borås föreslås kortas av och bara gå till Rångedalamotet vid R40 så resenärerna får byta buss där (till/från 200). 200 ska inte längre gå genom Borås centrum utan bara trafikera resecentrum och/eller(?) sjukhuset. Den här ibland omtalade linje 700 Borås-Värnamo har i snitt tolv resenärer per tur och den vill man därför lägga ner.

S Svensson

Det har stått om detta tidigare delvis och förslaget i Mark var i stort sett hela tätortstrafiken utom linje 50 som får viss begränsning samt då vissa turer Kinna-Örby (L52)
Viss utglesning av turer
Även indragning av de sena tågen (möts 22.30 i Skene)

Staffan Sävenfjord

Indragningarna på linje 100 består alltså i att man skall köra efter särskild sommartidtabell mellan mitten och juni och mitten av augusti precis som man gör på alla andra Västtrafik-linjer. Det blir naturligtvis en kraftig neddragning jämfört med dagens utbud men detta är å andra sidan kraftigt överdimensionerat under de fyra veckor då man fortfarande kör efter vintertidtabell. Jag ser inte denna neddragning som något alltför dramatiskt utan något ganska väntat.

Indragningen av turer före klockan 09.00 under "helger" avser tätortstrafiken i Borås. Jag har här inte förstått meningen med att köra tomma bussar varje halvtimme på linjerna 1, 2, 5, 6, 7 och 8 framför allt söndagsmorgnar då knappast någon åker. Att det är så framgår av pappersartikeln.

Det måste väl vara bättre att lägga resurser på de tider när folk verkligen åker än att ha en tidtabell som ser i stort sett likadan ut året runt och veckans alla dagar.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 16 juni 2013, 21:24:51 PM
Det har stått om detta tidigare delvis och förslaget i Mark var i stort sett hela tätortstrafiken utom linje 50 som får viss begränsning samt då vissa turer Kinna-Örby (L52)
Viss utglesning av turer
Även indragning av de sena tågen (möts 22.30 i Skene)

Förslaget om inskränkning av tätortstrafiken i Mark är gammalt och det är väl redan beslutat. Det som nu gäller är nya inskränkningar som det inte talats om tidigare.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bernt Talbrant

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 juni 2013, 21:26:22 PM

Indragningen av turer före klockan 09.00 under "helger" avser tätortstrafiken i Borås. Jag har här inte förstått meningen med att köra tomma bussar varje halvtimme på linjerna 1, 2, 5, 6, 7 och 8 framför allt söndagsmorgnar då knappast någon åker. Att det är så framgår av pappersartikeln.

I pappersartikeln hittar jag inte ett ord om tätortstrafiken, det närmaste är linje 47 - har jag läst så illa?  ???

Staffan Sävenfjord

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 16 juni 2013, 21:37:10 PM
I pappersartikeln hittar jag inte ett ord om tätortstrafiken, det närmaste är linje 47 - har jag läst så illa?  ???

Nej, det är jag som läst illa. Uppenbarligen avses entimmes-trafik på linje 100 året runt före klockan 09.00 under "helger". Frågan är om det även menas vanliga lördagar.

Men jag har hört från annat håll att det även diskuteras inskränkningar i den tidiga tätortstrafiken söndagar (och eventuellt också lördagar).

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Vad gäller 700  är det sagt att 20/6 kommer vad som gäller..  Men det känns rätt troligt den läggs ner .


På 351/361 är det vad jag förstått sista turen 22.47 fr Tranemo och 0.33 fr Lockryd som försvinner..  troligen blir den kvar på fredagskväll ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 juni 2013, 21:26:22 PM
Indragningarna på linje 100 består alltså i att man skall köra efter särskild sommartidtabell mellan mitten och juni och mitten av augusti precis som man gör på alla andra Västtrafik-linjer. Det blir naturligtvis en kraftig neddragning jämfört med dagens utbud men detta är å andra sidan kraftigt överdimensionerat under de fyra veckor då man fortfarande kör efter vintertidtabell. Jag ser inte denna neddragning som något alltför dramatiskt utan något ganska väntat.

Instämmer i stort sett, men det är lite komplicerat det där. Ta den här veckan t ex, under åtminstone några timmar under dagarna hade inte 20-minuterstrafik räckt till. Inte ens i närheten. I juli förra året var jag med om vid något tillfälle att inte komma med bussen utan behöva vänta 20 minuter på nästa. Men har å andra sidan åkt med bara några enstaka medpassagerare vid några tillfällen också. Så det behövs nog helt enkelt en del analyserande för att hitta vilka tider på dygnet det behöver vara tätare trafik under sommaren. Helt klart är väl att resemönstret är helt annorlunda under de omtalade nio veckorna i alla fall. Morgontrafiken behöver säkert inte vara så tät som idag, däremot måste vissa eftermiddagar förstärkas.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 juni 2013, 21:26:22 PM
Indragningen av turer före klockan 09.00 under "helger" avser tätortstrafiken i Borås. Jag har här inte förstått meningen med att köra tomma bussar varje halvtimme på linjerna 1, 2, 5, 6, 7 och 8 framför allt söndagsmorgnar då knappast någon åker. Att det är så framgår av pappersartikeln.

Det måste väl vara bättre att lägga resurser på de tider när folk verkligen åker än att ha en tidtabell som ser i stort sett likadan ut året runt och veckans alla dagar.

Instämmer helt. Man måste fortsätta arbetet med att anpassa utbud till efterfrågan i Borås stadstrafik. Det behövs uppenbart mer vissa tider och mindre vissa andra tider.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 20 juni 2013, 16:39:38 PM
Instämmer i stort sett, men det är lite komplicerat det där. Ta den här veckan t ex, under åtminstone några timmar under dagarna hade inte 20-minuterstrafik räckt till. Inte ens i närheten. I juli förra året var jag med om vid något tillfälle att inte komma med bussen utan behöva vänta 20 minuter på nästa. Men har å andra sidan åkt med bara några enstaka medpassagerare vid några tillfällen också. Så det behövs nog helt enkelt en del analyserande för att hitta vilka tider på dygnet det behöver vara tätare trafik under sommaren. Helt klart är väl att resemönstret är helt annorlunda under de omtalade nio veckorna i alla fall. Morgontrafiken behöver säkert inte vara så tät som idag, däremot måste vissa eftermiddagar förstärkas.

Jag hade för mig att sommartidtabellen innebar 20-minuterstrafik dagtid måndag-fredag hela sommaren men där hade jag fel. Men helt klart skulle det nog behövas 20-minuterstrafik då medan man mycket väl kan gå ned från 10-minuterstrafik till 20-minuters under den tid sådan förekommer. Alternativt kan man naturligtvis ha en buss standby vissa tider som kan rycka in.

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 20 juni 2013, 16:39:38 PM
Instämmer helt. Man måste fortsätta arbetet med att anpassa utbud till efterfrågan i Borås stadstrafik. Det behövs uppenbart mer vissa tider och mindre vissa andra tider.

Kommunalrådet Ulf Olsson (för övrigt son till en tidigare bussförare vid Borås Lokaltrafik) vill nu utreda att Borås stad själv tar över tätortstrafiken.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=5570648

Det är ingen dum idé och man kan ju titta på Karlstad. Där tog för övrigt Swebus/Nobina över att köra tätortstrafiken redan 1994.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 20 juni 2013, 18:12:27 PM
Kommunalrådet Ulf Olsson (för övrigt son till en tidigare bussförare vid Borås Lokaltrafik) vill nu utreda att Borås stad själv tar över tätortstrafiken.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=5570648

Det är ingen dum idé och man kan ju titta på Karlstad. Där tog för övrigt Swebus/Nobina över att köra tätortstrafiken redan 1994.

Jag har alltid varit lite kluven till det där. Å ena sidan är det en stor fördel med en stor länstrafikhuvudman som kan integrera trafikinformation, biljettsystem, planering m m i ett regionalt perspektiv. Alltså så att resenärer känner igen information och upplägg i olika delar av regionen.

Å andra sidan är väl frågan hur mycket regionalt perspektiv som egentligen behövs för tätortstrafiken i Borås. Borås Stad har försökt få inflytande över sin tätortstrafik genom att äga en egen operatör och se till att den vinner upphandlingarna. Nu vill Ulf Olsson titta på något som jag tycker känns mer "ärligt" på något vis, att ta över ansvaret för planeringen istället. Det är som sagt ingen dum idé. Förhoppningsvis kan ett sådant upplägg leda till att vi slipper planeringsmissförstånd som t ex kring linje 4. Det var ett tydligt exempel på när kommunens trafikplanerare och Borås Lokaltrafik hade pratat ihop sig om ett upplägg och sedan gjort den formella beställningen genom Västtrafik utan särskilt mycket eftertanke om vad det leder till. Till exempel missade man ju helt att ta detta med samkörningen med linje 2 den formella vägen, vilket gjorde att den informationen aldrig nådde resenärerna. Enbart på grund av att just den biten är Västtrafiks ansvar och Västtrafik blev aldrig inblandade på rätt sätt. Sedan finns det givetvis många andra exempel på liknande brister med dagens upplägg och det klart - utan den direktkontakt Borås Stad och operatören har idag blir man lätt rädd för hur det ska gå framöver.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

Staffan Sävenfjord

Jag vill helst inte skriva om Borås stads planeringsavdelning och förhållandet till Västtrafik eftersom jag då kommer att oundvikligen hamna väldigt nära att bryta mot förtalsförbudet i forumets regler. Men låt mig bara konstatera att det är en ny befattningshavare där nu eftersom den gamla gått i pension och det är möjligt att det blir lättare att kommunicera med såväl Västtrafik som entreprenören även om den inte heter Borås Lokaltrafik. Vi kan ju i alla fall hoppas.

Samarbete med Västtrafik kommer man ju inte ifrån även om kommunen skall bli egen huvudman för trafiken inom staden. Det behövs förstås ett taxesamarbete och det behövs samordning med regionaltrafiken i varje fall den som går utanför kommunen. Linje 100 mellan Borås och Göteborg kan ju t ex aldrig bli Borås stads ansvar - om inte annat av det enkla skälet att majoriteten av resenärerna inte är skrivna i Borås. Men lite bättre samarbete vore ju inte fel. Fortfarande behöver linjen komma närmare centrum, något som har stoppats av Borås stad. En hållplats i närheten av Södra torget borde ju inte vara alldeles orimlig eftersom det rör sig om högst två bussar som behöver stanna samtidigt.

Den borde t ex kunna få plats där Anna Lindhs park finns i dag. Jag har aldrig förstått vad Anna Lindh haft för koppling till just Borås och parkutrymme finns mindre än femtio meter därifrån i Stadsparken. Ge gärna Anna Lindhs namn åt ett utrymme där i stället.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)