SSS H80 6911 ute på kvällsäventyr

Startat av Jonas M. Bobjörk, 02 november 2007, 00:31:50 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas M. Bobjörk

Hej!

Här kommer några bilder på H80 6911 ute på äventyr nu i kväll.


Bussen, uppställd och färdig att lastas.


Godset stuvas in i bak.


Förare för kvällen.

Måste säga att det var en utmaning att köra en H80 med Wilson(?)låda.
Lite speciellt att försöka växla mjukt.

(Ja jag vet att det är ett S för lite på några bilder...
Men det ordnar jag sen)

Fredde

Trevligt bildsvep, på en buss och ingen plastlåda :)

Dekalen under myntbordet borde komma tillbaka...

/Fredde

Martin Maltkvist

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 02 november 2007, 00:31:50 AM

Nu har jag ännu ett ansikte på en forumskribent :)
Vilken typ av växellåda har bussen?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Wetjo

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 02 november 2007, 01:12:00 AM
Nu har jag ännu ett ansikte på en forumskribent :)
Vilken typ av växellåda har bussen?

6911 har en Wilsonlåda (halvautomat). En liten krökt spak som sitter till höger om ratten. Kommer man bara på knepet, är det lättare att köra mjukt med en sån här buss än med en helautomat.
6911 avslutade sin "SL-Karriär" i Kallhäll. NOSTALGI!!!

Johan

Karsten

Ja visst är den underbart trevlig att köra. Använder man öronen så hör man precis hur man ska växla ryckfritt.

Björn Forslund

Vad pysslade ni med? Flyttade MJ-moduler? Ska ni till Hobbymässan möjligen?

Simon A

Ahhh... alltid lika trevligt att återse denna buss ;D

//Simon

Jonas M. Bobjörk

Citat från: Björn Forslund skrivet 02 november 2007, 11:32:57 AM
Vad pysslade ni med? Flyttade MJ-moduler? Ska ni till Hobbymässan möjligen?

Precis. Moduler och människor.

Som Karsten säger så handlade det hela om att lyssna så hörde man när man skulle växla för en ryckfri körning.
Och det är inget rallyfordon precis :)

yngrot

Wilson gillade jag att köra det gick verkligen att mjukköra och vit ratt :) en kollega tyckte det var bra man märkte ju om man fick näsblod ::)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Karsten

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 02 november 2007, 16:17:29 PM
Och det är inget rallyfordon precis :)

Va? Den är ju pigg som få andra bussar ju! Dra ur ordentligt på växlarna fegis! ;)

Jonas M. Bobjörk

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 november 2007, 00:34:37 AM
En gammal B58 av urtypen måste varvas ordentligt, det finns inget vridmoment som i en modern buss, växla aldrig före rödmarkeringen inte.

Detta med avsaknaden av vridmoment var Volvo:s akilleshäl långt upp i årgångarna, -87 års KC motor var första steget till bättre vrid, -89 års KD andra steget och -96 års DH10360 det sista steget i Volvo:s 9,6 liters familj, Scania var längt före redan med D11:an i sugmotorutförande.

//Lars

Då vet jag till nästa gång då. Att man skall varva ur ordentligt. Ryker så förfärligt dock :)

Wetjo

Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 03 november 2007, 14:23:31 PM
Då vet jag till nästa gång då. Att man skall varva ur ordentligt. Ryker så förfärligt dock :)

Vill du se en H80 ryka ordentligt under körning ska du trampa till på avgasbromsen... ;)

Johan

Signvard

Den där anordningen på H80 som skall hålla framdörren i stängt läge, den verkade fungera bättre än den där lilla kolven på moderna Säfflevagnar.

Försök med att släppa dörrbromsen först, och sedan när motorvarvet är "rätt" klickar du i ettan så skall den starta utan ett enda ryck - om inte bromsbanden i växellådan är slitna förstås.

Signvard

Och öppnades helt eller delvis i vänsterkurvor  ;D ;D ;D

Martin Maltkvist

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 november 2007, 20:33:15 PM
Men gör inte det om du inte är säker på att den är använd under det senaste halvåret, annars kan du få problem
Hurså?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin