Linje 402 till Atlas Copco

Startat av Hasse L, 14 juni 2013, 10:37:53 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L

1973 upptas för första gången 402:an (Slussen - Atlas Copco) i linjeförteckningen på SL:s stockholmskarta. Ändhållplatsen kallas Atlas Copco södra på det samma år utgivna "linjeuppgiftsbladet". På kartan daterad 1975-76 har linjen också ritats ut. Södra Porten (Atlas Copco) fanns vid Järlaleden ungefär vid dagens hpl Sickla köpkvarter för linje 71 m.fl.
Den 15.11.1977 kom ett nytt linjeuppgiftsblad där Fläktfabriken hade tillkommit som alternativ ändhållplats. Första tidtabellen jag har hittat är daterad 3 januari 1979 (ett maskinskrivet lösblad), fyra turer avgick på morgonen till Atlas Copco södra, på eftermiddagen var det tre avgångar från ACs och en från Fläktfabriken.
På 1987 års Söderortskarta har hållplatsen Atlas Copco södra tagits bort, men linjen är istället utritad till Fläktfabriken. På en linjeuppgift från 1989 står dock bägge ändhållplatserna med.(?)
Från hösten 1994 annonserades linjen i den vanliga nackatidtabellen med den enda avgången kl. 16.42 från Fläktfabriken (oförändrad sedan 1979). När upphörde denna 402? Någon har säkert koll... sommaren 1998 fanns den kvar i alla fall.

7353 kommer från Atlas Copco södra och är på väg till Slussen.

7351 har lämnat hållplatsen vid Fläktfabriken.

John

Underbara bilder. :) Det känns som att det blev fler ommålade CF på Södertörn än i Björknäs??

John

christian berg

Mycket trevliga bilder! Ja, av Södertörns CF blev 7350-53,56,59,63,64,66 och 71 röda. I Björknäs var det bara fyra 7055,57,65 och 70. Jag antar att bussarna på bilderna var stationerade i Bollmora /Tyresö vid fototillfället. 7351 hamnade tillsammans med 7350 och 52 på Mälaröarna hösten 1982, vet någon hur länge övriga CF fanns kvar i trafik i Tyresö? Och fanns det några kvar i Handen, Ribby eller Ösmo vid den här tiden?

Hälsningar

Christian B

Peter Rost

Om jag minns rätt slopades alla då kvarvarande CF:ar i Björknäs, Tyresö, samt nere på Södertörn sommaren 1982. Dock hade Södertälje, och Mälaröarna en handfull CF:ar kvar i trafik en bit in på hösten samma år.

/Peter