SS provvagn "Leyland Panther"?

Startat av roggek, 13 juni 2013, 14:17:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

roggek

Undrar lite över denna buss som enligt denna websida skall ha haft följande information:
B52908  Reg nr:A75412  Ld PSUR1/1L L24381  B41D  levererad: 11/1964   Stockholm Sparvagar   

Bilder:
http://www.brindale.co.uk/ach/prv_site/site_images/image_displayer.htm?img_url=../site_images/vehicles/leyland_panther/b52908-1.jpg&img_desc=Picture of a Leyland Panther Bus.
http://www.brindale.co.uk/ach/prv_site/site_images/image_displayer.htm?img_url=../site_images/vehicles/leyland_panther/b52908-2.jpg&img_desc=Picture of a Leyland Panther Bus.
http://www.brindale.co.uk/ach/prv_site/site_images/image_displayer.htm?img_url=../site_images/vehicles/leyland_panther/b52908-3.jpg&img_desc=Picture of a Leyland Panther Bus.
http://www.brindale.co.uk/ach/prv_site/site_images/image_displayer.htm?img_url=../site_images/vehicles/leyland_panther/b52908-4.jpg&img_desc=Picture of a Leyland Panther Bus.

Mina frågor är:
Provades prototypen ö h t hos SS och i så fall finns det fler bilder på den?
Vilket littera fick bussen hos SS? Vilken/vilka linje provades den på?
Bussens vidare öden?

Björn Forslund

Vet bara att den gick tillbaks till England. Troligen en buss avsedd för en annan kund som visades upp.
Tror inte den fick något SS littera ö h t.

robergh

Jodå den provades i trafik! Jag har en bild på den och då är den skyltad "52" så kanske vi kan tro att den gick på den linjen då! Förarna hade synpunkten att förarplatsen var alldeles för trång kommer jag ihåg (inte ovanligt för engelska bussar i Sverige)!

De var f.ö här med en Leyland National, byggd för högertrafik förstås, när Panthereran började klinga av men då hade SL lärt sig läxan och beställde CR111 istället! Vet inte om den gick i trafik!

Mr H

Björn Forslund

Regnumret A75412 verkar ha varit vikt för provbussar, det användes ju även på den första C75-Capitolen, en Scania-demo som senare hamnade i Jönköping.

robergh

Satt och ögnade gamla MfSS som är inscannade på deras websida igår kväll vilket var mycket intressant läsning så här långt efteråt, speciellt Skrotnytt, Trafiknytt och Frågespalten.

I ett Trafiknytt från 1965 sägs att Leylandprototypen satts i trafik på linje 52 i mars 1965.
Det var ju något slags verifieringsprov för H34 och H35 och jag har hört sägas att SS-förarna klagade på att förarplatsen var för trång. Det pratades om det när H34/H35 var levererade typ "ändå var de ju här med en buss tidigare som vi underkände!"

Förmodligen så fick den inget littera på SS helt enkelt för att det inte var deras buss (men det var väl inte H22A heller?).

Mr H

Björn Forslund

Citat från: Mr H skrivet 01 september 2013, 10:27:34 AM
Satt och ögnade gamla MfSS som är inscannade på deras websida igår kväll vilket var mycket intressant läsning så här långt efteråt, speciellt Skrotnytt, Trafiknytt och Frågespalten.

I ett Trafiknytt från 1965 sägs att Leylandprototypen satts i trafik på linje 52 i mars 1965.
Det var ju något slags verifieringsprov för H34 och H35 och jag har hört sägas att SS-förarna klagade på att förarplatsen var för trång. Det pratades om det när H34/H35 var levererade typ "ändå var de ju här med en buss tidigare som vi underkände!"

Förmodligen så fick den inget littera på SS helt enkelt för att det inte var deras buss (men det var väl inte H22A heller?).

Mr H

intressant. Undrar hur länge den rullade i Stockholm? Vi får väl postumt kalla den H34A då, så det blir ordning på de förr så viktiga typbeteckningaarna!

robergh

Ja, men tänkte på det medan jag skrev att H22A hade väl inte så mycket gemensamt med H22?
Annan motor, drivlina, luftfjädring etc. Och var den inredd för tvåmansbetjäning? Knappast väl?
Den borde snarare heta H23A.

Mr H

Uffe E

H22A var möblerad som en bastard av H21 och H22; vänstersidan med den abderitiska kondisplacerigen
och högersidan med "H21-soffa" över främre hjulhuset bakom föraren. Syns på på mitt neg. taget vid KS efter
en något vaggande färd då vagnen var en nyhet med nya kompletta vindrutan och större motor (D10R22)
men tyvärr med SRM-lådan från Köping (vars olater Sc.V.  lyckades eliminera på sina SRM-lådor på H23/H24).
412-an kördes på linje 59 första tiden för att efter återkomst från Sc,V. fått nya (omålade) framdörrar och
nya lådan. Körning fortsatte sedan på 52-an. Bussen gick vidare mot skiftande öden och ett tragiskt slut.
                    Mvh, UE,

Mats Karlsson

Min kollega under åren 1977-1996 jobbade på Scania i slutet av 1950-talet med att ta fram luftfjädring till bussar. H22A var väl första luftfjädrade bussen, så det var nog den han berättade många historier om innan de fick fjädringen att bete sig som det var tänkt. Det krävdes mycket mätningar för att utröna problemen. När detta var klart kom han hit till Karlskoga och ingick i projektteamet som låg bakom Bofors entreprenadmaskiner och truckar (de flesta försedda med Scania-motorer!).