Från en svunnen tid del. 23

Startat av Peter Öden, 11 juni 2013, 18:36:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Här kommer åter en bild på en Scania-Vabis BF 76 Hägglund, denna gång från Skåne
och buss 0991. Till skillnad mot den förra (0645) så är denna gråtakad och grå front.

Mvh Peter Ö

Mats Karlsson

Snyggt med det gråa! Nostalgin rinner till!

Håkan 62

Bilden är från gamla busstaionen, Trelleborg "nedre" i Trelleborg, ett stenkast från järnvägen och hamnen.
Där har jag utgått i från många gånger under min tid hos SJ i Trelleborg.
Just 0991 körde jag mycket på skolturer när jag började 1984, efter mitt första år som chaufför på ML 1983. :)

Walter

Gick linje 165 då som nu Trelleborg-Lund?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jonas Sandqvist

Trevlig bild!

När jag var mindre trodde jag att grå front tillhörde en Scania och vit en Volvo  ;D  Eller låg det någon sanning i det?

Uffe E

Nej, det är avhängigt lev.-tid. Sista grå lev. var 1006 lev. -67 (sista Sc.-V.  BF76, sen gällde bara Scania CR110). Benvitt debuterade vid lev. -68 med 1027 (Volvo B58).  / Uffe.

Håkan 62

Linje 165 Gick på Linjen Trelleborg - Svedala - Lund via, Alstad, Holmeja och Staffanstorp.
Linjen hade gott om körtid, jag vill minnas 1 timme och 25 minuter.
När man kom till godset på Bankgatan i Lund, köpte man Lundaknake och kaffe av gubbarna.
Härliga tider strålande tider!   :D

Jonas Sandqvist

Citat från: Uffe E skrivet 13 juni 2013, 16:44:52 PM
Nej, det är avhängigt lev.-tid. Sista grå lev. var 1006 lev. -67 (sista Sc.-V.  BF76, sen gällde bara Scania CR110). Benvitt debuterade vid lev. -68 med 1027 (Volvo B58).  / Uffe.

Där ser man! Man lär sig hela tiden. Tack för svaret  :)

Walter

Citat från: Håkan 62 skrivet 13 juni 2013, 18:33:42 PM
Linje 165 Gick på Linjen Trelleborg - Svedala - Lund via, Alstad, Holmeja och Staffanstorp.
Linjen hade gott om körtid, jag vill minnas 1 timme och 25 minuter.
När man kom till godset på Bankgatan i Lund, köpte man Lundaknake och kaffe av gubbarna.
Härliga tider strålande tider!   :D

Ja lite annorlunda än idag. Något gods finns inte på Bankgatan, och linje går numera till sjukhuset som ändhållplats via Lund C ohch körtiden är knappast 1,25.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Christian Ljunggren

Citat från: Håkan 62 skrivet 12 juni 2013, 19:08:44 PM
Bilden är från gamla busstaionen, Trelleborg "nedre" i Trelleborg, ett stenkast från järnvägen och hamnen.
Där har jag utgått i från många gånger under min tid hos SJ i Trelleborg.
Just 0991 körde jag mycket på skolturer när jag började 1984, efter mitt första år som chaufför på ML 1983. :)

Trevlig bild på en trevlig bussmodell.
Själv körde jag 0995 i Norrköping, men även släktingarna 0987 o 0997, som då tillhörde Finspång.
Just 0987 minns jag som ett riktigt "krutpaket".

Med vänlig hälsning

Christian

Tribben

900 hundra serien av hägglundarna var aldrig omställningsbussar och med härliga plastsäten :D

Ronald M. Jannesson

Aah; BF 76 med Hägglundskaross...får såna minnen av Mölndalsbuss bl.a. Härliga bussar med frontmotor vid förarplats och stor växelspak... :D

Mr U

Var alla SJ:s ScV BF76/HoS med inventarienummer på 500- och 600-serien omställningsvagnar före dagen H?

Uffe E

Ja, sista omställningsbuss var 0687 (BF / Larvik). Undantagandes några godsrummare (BF / Alnö, 659, 660,
946 - 948 och 957).  / Uffe.