Spårvägssällskapets Capitol och F3 klarade sig i branden i Länna!

Startat av Omnilasse, 08 juni 2013, 10:26:19 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Omnilasse

Som rubriken säger, så brann tyvärr spårvägssällskapets trådbuss och Capitol (SL 5453) upp i natt i en brand i Länna industriområde.
Se https://www.sparvagssallskapet.se/forum/viewtopic.php?f=12&t=36166

Edit: Enligt en korrigering från Lange är det inte säkert att de brann upp helt, det kan vara så att de bara har skadats. Ingen har tydligen fått tillträde till lokalen ännu för att kunna kontrollera tillståndet.

Edit2: Med tanke på utvecklingen och att bussarna klarade sig med mindre sot- och vattenskador så har jag passat på att också ändrat trådens rubrik.

Björn Forslund

Fruktansvärt. Två fina historiska fordon borta.

Niclas Wennerlid

Riktigt illa, bägge i riktigt bra skick dessutom.
Jag körde ju Capitolen bara för någon vecka sedan och skulle köra den igen om några veckor.

Mycket sorgligt  :(

// Niclas


Bussmupp

Suck... Det var alltså så illa som det lät... Såg ju trådbussen rulla runt kvarteret vid Alkärrshallen för ett tag sedan. Riktigt fint skick. Och så hör man det här...

HJP

****
Det är väl bara att hålla med. En katastrof, sett i sitt sammanhang.

HJP

LYR

Mycket sorgligt, beklagligt.
Visar att inte fler brandfarliga fordon bör förvaras i samma lokaler - hellre då  spridda på fler platser, men naturligtvis finns det  nackdelar med det också.
/LYR         

Björn Forslund

Citat från: LYR skrivet 08 juni 2013, 13:03:33 PM
Mycket sorgligt, beklagligt.
Visar att inte fler brandfarliga fordon bör förvaras i samma lokaler - hellre då  spridda på fler platser, men naturligtvis finns det  nackdelar med det också.
/LYR         

Nu vet vi ju inte vad som startat branden, om det t ex har varit något svetsjobb i en annan del av byggnaden som gått snett. Men det är kanske bäst  att ha veteranfordon i lokaler där ingen annan brandfarlig verksamhet förekommer. Samt att koppla ur ev batterier för att eliminera risken för bränder genom kortslutning.

Lars-Håkan_E

Citat från: LYR skrivet 08 juni 2013, 13:03:33 PM
Mycket sorgligt, beklagligt.
Visar att inte fler brandfarliga fordon bör förvaras i samma lokaler - hellre då  spridda på fler platser, men naturligtvis finns det  nackdelar med det också.
/LYR         

Fordonen i sig är knappast brandfarliga, problem uppstår när man har förvaring/garagering i samma lokaler, samma byggnad som man också utför arbeten, främst "heta arbeten" och då krävs det stora försiktighetsåtgärder och säkring emot brand, släcksystem etc.

Helst ska sådana verksamheter helt separeras men även stora åkare råkar ut för liknande vilket den stora Travellerbranden för några år sedan visar.

Fordon som har stort värde och i princip är oersättliga ska helst förvaras så att brand inte kan uppkomma av utomstående orsaker, försäkringsbolagen ställer ju stora krav på detta också.

Nu verkar det som jag förstått fortfarande vara högst oklart hur pass skadade bussarna är eftersom branden i huvudsak var koncentrerad till en annan del av byggnaden men frågan ätr om brandcellen mellan utrymmena har varit tillräckligt dimensionerad för en sådan hetta.

Peter Rost

Dj***ar, om språkbruket ursäktas! Så Capitolen totalförstördes alltså vid branden?

/Peter

Björn Forslund

Citat från: Peter Rost skrivet 08 juni 2013, 16:33:09 PM
Dj***ar, om språkbruket ursäktas! Så Capitolen totalförstördes alltså vid branden?

/Peter

Kolla ursprungsinlägget som är editerat.

HJP

Citat från: Omnilasse skrivet 08 juni 2013, 10:26:19 AM
Enligt en korrigering från Lange är det inte säkert att de brann upp helt, det kan vara så att de bara har skadats. Ingen har tydligen fått tillträde till lokalen ännu för att kunna kontrollera tillståndet.
****
Det väcker ju en viss förhoppning. Vi får hålla tummarna för att skadorna går att reparera.

HJP

Björn Forslund

Jag körde förbi Länna på väg mot stan nyss.  Men kvarteret är avspärrat så det gick inte att köra in och få någon uppfattning om hur skadad byggnaden är. Men vi hoppas att bussarna klarat sig någorlunda helskinnade.

Rickson

Mycket tråkigt att höra. Jag hoppas att bussarna har klarat sig så bra som möjligt.

Ersa

Enligt tråden i SSS Forum, länkad till i startinlägget, kan tillträde komma att kunna ske söndag kväll eller under måndagen.
Mer info följer framöver i den tråden.

Mathias Rickman

Jag kan med ett stort leende meddela att Capitolen och F3an klarade branden spårvägen hade ut folk i kväll för att titta till bussarna och fick resultatet att bussarna hade inte brunnit upp