Från en svunnen tid del. 22

Startat av Peter Öden, 07 juni 2013, 09:07:20 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Åter men bild från hemstaden Gävle vid gamla busstationen Hamntorget som visar SJ Buss 0645,
linje 14 var tidigare linjen mot Norrsundet.

Mvh Peter Ö

Mats Karlsson

Rejäl buss! Scania-Vabis/Hägglund var bussarnas Rolls Royce på sin tid när det gällde lång livslängd. Jag minns att de var tystare invändigt än motsvarnade bussar från SKV, dvs det var inte så skrammel från inredningen i dem.

Stefan P

Hej

Trevlig bussbild, är det en likadan buss som NBJ hade 22, 23, 26 och 27 om man bortser att NBJ bussarna dubbla bakdörrar och annan utväkling?

mvh Stefan P

Peter Öden

Hej !

SJ:s Hägglundare var BF 76.59-148 och NBJ´s var väl BF 76.59-155. Dessa torde vara de enda BF 76 Hägglund med bakdörr !

Mvh Peter Ö

Mats Karlsson

Jo, NBJ-bussarna hade som sagt "tyngre" bakaxel vilket gjorde dem väldigt hårda och studsiga där bak. När det hoppade till som värst i skarvarna till bron på Värmlandsvägen över Drottningvägen (linje 2), var det en gång en dam ombord som skrek för full hals: "Finns det inga stötdämpare på denna buss!" Hon var så ilsk, så ilsk... Själv var jag alltid beredd på var bussarna hoppade till som värst så att jag kunde både hålla i mig och lätat lite på ändan.

Ulf Berlin

Citat från: Peter Öden skrivet 07 juni 2013, 09:07:20 AM

Hej !

Åter men bild från hemstaden Gävle vid gamla busstationen Hamntorget som visar SJ Buss 0645,
linje 14 var tidigare linjen mot Norrsundet.

Mvh Peter Ö
Härlig bild :)
"Tidigare"=när bilden togs?/Ulf