De som gick på 810-an, del 62: Diverse gästspel

Startat av Staffan Sävenfjord, 06 juni 2013, 17:46:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Ibland hände det att de egna bussarna inte räckte till utan man hyrde in bussar från något annat företag. Det var främst Stockholms Turistbussar som brukade göra så. Därför dök det upp en del främmande fåglar på linjen och här är några axplock.

Efter pendeltågskaoset vintern 1981-1982 förstärktes 810-an kraftigt och då fanns det långväga företag som körde fasta avgångar som t ex Surahammars Trafik AB, Kristdalabuss och Continentbus (Skelleftebuss). Jag har dock inga bilder på dessa.

EFS526 tillhörde från början Tedesunds Busstrafik i Rimbo. Här rullar den hos Stockholms Chartertrafik. Bilden torde vara tagen runt 1988.

Erma Resor kör här KSF683.

GDG var inte vanliga på 810-an men det förekom uppenbart. KWL468 blev sedan Swebus 0182 och slutade hos Hjulben (som även uppträdde under namnen Evegårds och Paiks Buss) i Karlstad.

Hyllinge Buss körde åt Stockholms Turistbussar en ganska lång period våren 1984. JDD381 var från början hos Olssons Busstrafik i Vittskövle och slutade enligt SBH som Wasatrafik 167.

Tumlare Buss körde med LJY900, en 10 meter lång Jetliner. Denna var inte godkänd för 810-an, eftersom bussarna skulle ha minst 49 platser. Vem som gjort fel avstår jag dock från att spekulera i.

Även Weiderman i Kumla körde en del på 810-an under rushen vår och försommar. Jag vill minnas att de hade två vagnar på plats för detta i maj och juni 1985, bland annat LXL948.

Nu återstår bara ett avsnitt i den här serien.

S Svensson

KSF683 hamnade troligen hos Borås Bil AB och stod där avställd länge. Sätter ut ?

GDG2182 var ursprungligen en tid placerad i Göteborg och Nickeln men blev omplacerad till Borlänge ganska snart för att gå Borlänge-Stockholm. Till Stockholm torsdagar och från Stockholm söndagar. Kan fotot vara tagit en fredag ?

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 06 juni 2013, 21:35:04 PM
KSF683 hamnade troligen hos Borås Bil AB och stod där avställd länge. Sätter ut ?

GDG2182 var ursprungligen en tid placerad i Göteborg och Nickeln men blev omplacerad till Borlänge ganska snart för att gå Borlänge-Stockholm. Till Stockholm torsdagar och från Stockholm söndagar. Kan fotot vara tagit en fredag ?

KSF683 hamnade sedan hos Kurts Busstrafik i Borås. I juli 1997 fotograferade jag den i dåligt skick hos Borås Bil & Traktor, som det fortfarande hette då. Om jag nu inte minns alldeles fel uppgav Volvo-säljaren Kjell Lanned att den sålts till Baltikum. Bussen avregistrerades enligt SBH 1998-04-15.

Den 22 maj 1985 när jag tog bilden på 2182 var en onsdag. Antagligen har den blivit kvar i Stockholm efter en veckoslutskörning. Sådant förekom.

TageK

Den lilla Tumlarebussen på 810: Det var kanske ingen som gjorde fel. På linje 516 som Centrala Buss trafikerade satte vi ibland in två mindre bussar på samma tur när bussarna inte räckte till. Allt för att klara beställarens krav. Jag tror säkert att man gjorde samma sak på 810, 526 och 546 på den tiden.

Bilden av Erma-bussen: Gick den verkligen på 810 då bilden togs? Jag tycker mig också känna igen två trevliga personer bakom vindrutorna i bussen från södra Stockholm....? Kanske en tjej som kör....? :)

Staffan Sävenfjord

Citat från: TageK skrivet 02 december 2013, 19:42:29 PM
Den lilla Tumlarebussen på 810: Det var kanske ingen som gjorde fel. På linje 516 som Centrala Buss trafikerade satte vi ibland in två mindre bussar på samma tur när bussarna inte räckte till. Allt för att klara beställarens krav. Jag tror säkert att man gjorde samma sak på 810, 526 och 546 på den tiden.

Bilden av Erma-bussen: Gick den verkligen på 810 då bilden togs? Jag tycker mig också känna igen två trevliga personer bakom vindrutorna i bussen från södra Stockholm....? Kanske en tjej som kör....? :)

Beträffande Tumlare så var det inte två små bussar efter varann. Men det kan ju ha varit så att man behövde en extrabuss och Tumlare bara kunde ställa upp med en liten buss med SL:s goda minne - bättre än inget alls.

Erma-bussen är fotograferad vid Sommarbo i Jordbro, där 810-an gick, men det kan ju ha varit en utbildningskörning eller rent av en beställningskörning. Jag har dock sett den bussen på 810-an vid andra tillfällen.