Tillstånd för trafik?

Startat av Hoppetoss, 29 maj 2013, 21:34:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hoppetoss

Om exempelvis SL vill starta en ny busslinje, söker man då tillstånd för detta hos väghållaren eller någon myndighet (typ trafikverket)? På vilka grunder prövas i så fall ett sådant tillstånd?

Lars-Håkan_E

Inrikes linjetrafik inom ett och samma län kräver inget tillstånd av sådant slag.

Max W

Citat från: Hoppetoss skrivet 29 maj 2013, 21:34:33 PM
Om exempelvis SL vill starta en ny busslinje, söker man då tillstånd för detta hos väghållaren eller någon myndighet (typ trafikverket)? På vilka grunder prövas i så fall ett sådant tillstånd?
Fram till någon gång under 1979 ansökte man om "trafiktillstånd till linjetrafik med buss för personbefordran" hos Länsstyrelsens enhet för Yrkesmässig trafik. Länsstyrelsen skickade ansökan på remiss till diverse instanser såsom väghållaren (resp. kommuns gatunämnd), polismyndigheten m.fl.
Under år 1979 kom en lagändring som gav länshuvudmannen "laglig trafikeringsrätt" som innebar mindre byråkrati. Själv förlorade jag därmed c:a 30% av de arbetsuppgifter jag haft de senaste åren.
/Max

Hoppetoss

Tack för svar.
Finns det därmed ingen möjlighet för trafikverket/ väghållaren att förhindra trafik som skapar trafikproblem på en given vägsträcka?
Ett tydligt exempel där en sådan åtgärd vore motiverad är tpl Järva krog där den ständiga strömmen av bussar innebär många korsande trafikflöden (bussar norrifrån korsar påfarten från Bergshamra, bussar söderifrån korsar avfarten mot Bergshamra), vilket påtagligt minskar trafikplatsens kapacitet.

Lars-Håkan_E

Citat från: Hoppetoss skrivet 30 maj 2013, 20:56:52 PM
Tack för svar.
Finns det därmed ingen möjlighet för trafikverket/ väghållaren att förhindra trafik som skapar trafikproblem på en given vägsträcka?
Ett tydligt exempel där en sådan åtgärd vore motiverad är tpl Järva krog där den ständiga strömmen av bussar innebär många korsande trafikflöden (bussar norrifrån korsar påfarten från Bergshamra, bussar söderifrån korsar avfarten mot Bergshamra), vilket påtagligt minskar trafikplatsens kapacitet.

Nej.

Eftersom kollektivtrafiken normalt är prioriterad så kanske man istället bör införa restriktioner för övrig trafik om det uppstår ett problem, min erfarenhet på platsen är väl knappast att det är bussarna som hindrar och stoppar upp utan privarbilister som beter sig udda.

Max W

Citat från: Max W skrivet 30 maj 2013, 12:08:05 PM
Fram till någon gång under 1979 ansökte man om "trafiktillstånd till linjetrafik med buss för personbefordran" hos Länsstyrelsens enhet för Yrkesmässig trafik. Länsstyrelsen skickade ansökan på remiss till diverse instanser såsom väghållaren (resp. kommuns gatunämnd), polismyndigheten m.fl.
Under år 1979 kom en lagändring som gav länshuvudmannen "laglig trafikeringsrätt" som innebar mindre byråkrati. Själv förlorade jag därmed c:a 30% av de arbetsuppgifter jag haft de senaste åren.
/Max
Först vill jag förtydliga mitt tidigare inlägg med att under de år jag hade uppgiften att söka linjetrafiktillstånd var vi tvungna söka "per vägsträcka" t.ex "på Tenstavägen mellan Spånga Kyrkväg och Tenstastråket, på Tenstastråket mellan Tenstavägen och väg E18 osv.
Rotebroleden krävde tre bilagor, en för varje kommun (Järfälla, Upplands Väsby och Sollentuna kommuner. En liten bit på cirka 600 meter närmast korsningen Rotebroleden/ Mälarvägen hörde nämligen till Upplands Väsby kommun.
Citat från: Hoppetoss skrivet 30 maj 2013, 20:56:52 PM
Tack för svar.
Finns det därmed ingen möjlighet för trafikverket/ väghållaren att förhindra trafik som skapar trafikproblem på en given vägsträcka?.
Vet ej hur det är idag, men visst kunde polis och gatukontor föreslå andra alternativ.
Under min tid hade vi  problem med "Bonden på Torstenboda. När nuvarande E20 byggdes ut till Kapellskär omvandlades gamla vägsträckan till enskild vägförening med bonden som ordförande. Han ville tvinga bort skolbussturerna (1 tur i vardera riktningen Måndag-Fredag) med hänvisning till att korna skrämdes av morgonturen och eftermiddagsturen kom just när korna skulle korsa vägen för att tas hem för mjölkning.
Vill ej av hänsyn gå in på fler detaljer här, men det var ett exempel på problem vi hade att kämpa med.
/Max