Från en svunnen tid del. 19

Startat av Peter Öden, 28 maj 2013, 21:39:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Åter en bild från Malmö i början på 70-talet som visar SJ buss 1160.

Mvh Peter Ö

1896

Härlig bildskatt du har där, Peter.  :)

Håkan 62

1160 fick jag köra när vi i Trelleborg på somrarna blev utlånade till Svedala depån.
1160 gick som ordinarie vagn på linje 165 Trelleborg-Svedala-Lund.
I Trelleborg hade jag 1158 som "min" vagn i några år.
1158 krockade på linje 165 mellan Svedala och Lund, och smällen tog så illa att man fraktade bussen på en järnvägsvagn och taket på en annan, till Säffle för återställande av bussen. Detta var dock före min tid.  :)

Göran Nilsson

Såg tyvärr inte den trevliga bilden förrän nu. 1160 torde för övrigt ha blivit en av de sista Swebus 11xx-bussarna i trafik i sydvästra Skåne. En kväll i början av april 1991 såg jag nämligen 1160 i Lund, på väg mot Genarp med linje 162. Därefter kan jag inte minnas att jag såg någon 11xx-buss i trafik. Flera av kollegorna i serien hade redan lämnat Swebus. Bland annat 1158, som Håkan skriver om ovan, fanns vid den tiden vid P7 i Revingehed där jag åkte med den flera gånger våren 1991 i lumpen (det kan rent av ha varit den vi åkte Revinge-Skillingaryd och åter med en gång, i annat fall var det fd 1154).
/ GNl

S Svensson

Några renoverade av modell enligt bilden hamnade i militära register. Bl a såg jag en äldre Säffle-B58 med nya regnrskyltar i Träslövsläge (av alla platser). Detta troligen 2000 eller 2001 om jag minns rätt.
Malmö byggde om några bussar till godsrumsbussar för flygbusslinjen.

Mats Karlsson

Enligt mitt tycke är detta den sista snygga bussen från Säffle.