Tillbud/olycka Keolis 7536 vs. Klaratunneln.

Startat av MM, 28 maj 2013, 06:18:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

groenis

Klaratunneln har alltid varit 3 meter i höjd, ett populärt ställe att slå i fråga bara de lastbilschaffisar som har slagit.

Teorin om varför bussen hamnade där.
1- inlånad förare från annan depå.
2- luddig vägbeskrivning av någon
3- missuppfattning av föraren ( ändhållplats finns på Sveavägen för att sedan tomma via Olof Palmes gata till Vasagatan)

Men den enda som kan svara på vad som hände är föraren själv.

/Lennart

Fikman


Såg en lite rolig sak i bakspegelen i slutet på 90 talet, skulle ut till vikinterminalen, hade Norrmän å Ryssar med så gick in via Sergel, Kungsan sen förbi slottet, jag körde en B58 med ARN kaross om jag mins rätt, rygg på mig gick en modern  turistbuss från Värmland, jag viste att jag var låg nog för slussen karusellen, chauffören bakom uppmärksamma problemet med höjden när han stod ner i kurvan, såg att han la i backen och börja backa...

Nico

Citat från: CW66 skrivet 31 maj 2013, 20:03:55 PM
När sådant här händer så kan man läsa här på forumet inlägg som ursäktar händelsen från förarens sida..man tar upp stress, att föraren inte kände till höjden på fordonet eller tunneln/bron, alternativt att föraren inte hade kört på stället/gatan förut.

Dock har föraren alltid ansvar för framförandet av sitt fordon, och därmed kan man inte på något sätt bortförklara saken med olika anledningar. "Bara för" att man inte kört där förut, innebär det inte automatiskt att man kan sluta köra sin buss av den här anledningen.

Enda anledningen till sådana här händelser är tyvärr ouppmärksamhet från föraren, oavsett anledningar.

Ursäktat föraren rakt av eller bortförklarat det inträffade är det väl aldrig någon som direkt har gjort? Att då se funderingar och spekulationer kring eventuella bidragande orsaker som ett ursäktande eller en bortförklaring tycker jag personligen mer känns som en ren misstolkning av det som skrivits.

Just i detta fall (men även i andra liknande) så har det primärt spekulerats om hur och varför detta och dylikt ibland ändå inträffar. Det här är dock sällan något går att se enbart i svart eller vitt och tyvärr blir det ibland alltför lätt att i efterhand peka finger. Trots den sista meningen i citatet ovan så handlar det (vid alla typer av olyckor) ändå om att anledningarna kan vara fler än enbart ren ouppmärksamhet av föraren (även om det kanske då är den utlösande faktorn). Olycksorsaker är i sig är inte sällan ganska banala saker, men när de samverkar så får det ibland en olycklig utgång och bidrar då till att förvärra konsekvenserna högst avsevärt. Grönis har där sedan en klar poäng i att det bara är föraren som kan redogöra för vad som hänt i just detta fall.

Samtidigt är det i slutänden givetvis föraren som har ansvaret och får även skuld i sammanhanget. Vid en händelse så kan det då dock som sagt vara så att det är ouppmärksamhet som är den utlösande faktorn, men sådant som stress, viss okunskap, vaga körinstruktioner, något otydlig skyltning, hastighet mm. är då ändå bidragande faktorer. Våra trafikmiljöer i sig är inte alltid är helt ideala och även det kan vara en bidragande orsak. Efter ett tillbud eller en olycka får man då självklart även se till dessa faktorer för att se om det på ett enkelt vis går att eliminera en eller ett par av dem. I alla fall istället för att på ren slentrian bara lägga all skuld på föraren även om huvudansvaret självklart ligger där.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

CW66

Visst finns det bidragande orsaker till varför sådant här händer.
Men precis som du skriver Nico så är det föraren som har ansvaret för framförandet av sin buss.

I detta ingår kunskaper om bussens mått (vet man inte måste man ta reda på detta innan man kör bussen förslagsvis).

Jag har hittills inte sett en enda låg passage som inte innehållit en skylt om höjdbegränsning, men det finns säkert. Även här har föraren huvudansvaret att "inte missa" skylten och därmed köra in i hindret och skala av taket.

Tyvärr är detta svart eller vitt. Att förklara det med att jag var stressad eller att jag inte kört vägen förut får nog tyvärr inte några förmildrande omständigheter i skuldfrågan eller i försäkringsfrågan. Det är inte tunnelns, bussens, skyltens, vägens eller lufttrycket i däckens fel...utan tyvärr förarens ansvar...

Tyvärr är ALL skuld på föraren sålänge stress, viss okunskap, vaga körinstruktioner, otydliga skyltningar eller för hög/låg hastighet finns....det kommer vi tyvärr aldrig ifrån.

Att till exempel säga att jag fick för dålig utbildning i hur hög bussen var håller inte då du har skyldighet att (till och med själv se till) att du vet hur hög bussen är.

Visst - det finns situationer som blir röriga, även om åtminstone jag har svårt att se något annat än ouppmärksamhet i det här fallet på den här speciella platsen.
Drar en parallell med olyckan på Shell-macken med ledbussen för ett tag sedan, då även det "bortförklarades" här med att föraren inte varit på platsen innan.
Det håller ju inte - man kan ju inte bara "sluta köra buss" för att man inte varit på ett visst ställe förut.....eller?

Framförandet av bussen fungerar på samma sätt oavsett om det är kända eller okända platser....

Anders Noren

Borde det inte vara läge att sätta upp en sån där portal med tunga plastflärpar eller markeringsskärm för hinder som hänger ner till 3 meters höjd över infartsfilerna till Klaratunneln? ("Bondfångare" kallas de väl när de sitter vid plankorsningar med elektrifierad järnväg, med tanke på höga hölass?) Det är mänskligt att vara tankspridd, men det blir ju så mycket enklare om man kan upptäcka sitt misstag _innan_ man har fastnat i en tunnel eller under en bro (eller, i värsta fall, cabbat ner turistbussen med dödsoffer på övre däck som följd).

Vid N. Kungsvägens underfart under järnvägen vid Norrtull i Gävle (3,9 m) hände det så gott som dagligen att förare av alltför höga fordon förirrade sig ner. Oftast räckte det med att backa tillbaka, men några gånger per år krävdes bärgning. För några år sedan satte man upp en rejäl portal 100 m före och sedan dess är problemen mycket mindre. Ett annat klassiskt nedcabbningsställe i Gävle är järnvägsbron över ån (3,3 m), där turistbussar kör fast med jämna mellanrum.

Danne B.

Citat från: Anders Noren skrivet 01 juni 2013, 22:42:35 PM
Borde det inte vara läge att sätta upp en sån där portal med tunga plastflärpar eller markeringsskärm för hinder som hänger ner till 3 meters höjd över infartsfilerna till Klaratunneln? ("Bondfångare" kallas de väl när de sitter vid plankorsningar med elektrifierad järnväg, med tanke på höga hölass?) Det är mänskligt att vara tankspridd, men det blir ju så mycket enklare om man kan upptäcka sitt misstag _innan_ man har fastnat i en tunnel eller under en bro (eller, i värsta fall, cabbat ner turistbussen med dödsoffer på övre däck som följd).

Vid N. Kungsvägens underfart under järnvägen vid Norrtull i Gävle (3,9 m) hände det så gott som dagligen att förare av alltför höga fordon förirrade sig ner. Oftast räckte det med att backa tillbaka, men några gånger per år krävdes bärgning. För några år sedan satte man upp en rejäl portal 100 m före och sedan dess är problemen mycket mindre. Ett annat klassiskt nedcabbningsställe i Gävle är järnvägsbron över ån (3,3 m), där turistbussar kör fast med jämna mellanrum.

Det sitter redan en portal med "plastflärpar" samt även visuell varning genom lampor och lystavla innan infarten till Klaratunneln.

//Danne

Nico

Stämmer att det finns två portalstolpar! Däremot sitter de lite dolt och frågan är hur bra det fungerar? Den första varningen kommer först i högerkurvan innan tunneln och där finns det ingen hängande varningsgardin utan enbart skylt och en varningsljustavla som jag aldrig sett aktiv. Nästa portalskylt har en hängande varningsgardin, skylt samt varningsljustavla. Inte heller denna har jag någonsin sett aktiv. Denna portal sitter dryga 50 m före tunnelinfarten, men kommer man i tillåtna 50 km/h så är det frågan hur mycket tid man har att reagera på. Att man dessutom har en husfasad direkt till vänster om sig och en bred refug till höger gör det inte heller så mycket enklare. Utredningen lär väl utvisa hur väl allt detta fungerat.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman


Anders Noren

Citat från: Dörrbroms skrivet 02 juni 2013, 23:36:55 PM
Med Google Maps Streetview kan man titta på hur det såg ut för 2 år sen (lång länk):
https://maps.google.se/maps?q=Klaratunneln,+Stockholm&hl=sv&ll=59.329381,18.061202&spn=0.008789,0.01929&sll=59.496005,18.294675&sspn=2.239244,4.938354&oq=klaratunel&hnear=Klaratunneln&t=m&z=16&layer=c&cbll=59.329443,18.061357&panoid=7eoZO4iNbrfAMNrEiFrIKQ&cbp=12,67.17,,0,5.41

I sista korsningen längre fram är det även en lastbilsskylt med pil på hur tunga fordon ska köra.

OK, där sitter alltså redan en portal. Men visst saknas de både på Sveavägen och Mäster Samuelsgatan?

groenis

Alla infarter är tydligt utmärkta med höjdangivelser och varningsljus samt skyltar.

/Lennart