Hittade en Volvo B57 / SKV...

Startat av Fredrik Klint, 24 maj 2013, 21:27:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Klint


Infjärdens Trafik AB står på takets sida.


S Svensson

Katrineholm byggde ju bussar i aluminiumlegering. Troligen påbörjad 1957 och avslutad 1969(?).

I detta forum vet vi att det var mest SJ bussar som byggdes. Bakstammen ändrades ca 1967.Bussen på bilden har nya bakrutan.
Volvo nya serie bussar var B57 och B58 och något senare kom B54.
SJ köpte ju många B58 med SKV kaross. Men ingen kaross på B57.
Hur många SKV karosser är byggda på B57? Hur många linjevagnar är byggda utanför SJ på B58 ?

Mats Karlsson

Citat från: S Svensson skrivet 25 maj 2013, 09:08:51 AM
Katrineholm byggde ju bussar i aluminiumlegering. Troligen påbörjad 1957 och avslutad 1969(?).

I detta forum vet vi att det var mest SJ bussar som byggdes. Bakstammen ändrades ca 1967.Bussen på bilden har nya bakrutan.
Volvo nya serie bussar var B57 och B58 och något senare kom B54.
SJ köpte ju många B58 med SKV kaross. Men ingen kaross på B57.
Hur många SKV karosser är byggda på B57? Hur många linjevagnar är byggda utanför SJ på B58 ?
SKV lättmetallkaross byggdes 1957-67 i ca 900 ex. Sedan byggde Scania ytterligare ett antal (ca 90?). För den som vet hur många SJ-bussar som karosserades under denna tid, så är det lätt att räkna ut hur många som gick till andra kunder. Hur många B57 som karosserades vet jag inte, men på rak arm fick Uddevalla Omnibus 4, Infjärdens Trafik 2, Stora Sundby Trafik 1 och Bodens Omnibus 1. Det fanns säkert ytterligare några.

Mats Karlsson

Jag gjorde ett litet snabbt överslag. Ca 680 SKV lättmetallkarosser gick till SJ. Då blir det ca 300 till övriga företag, inkl. de som Scania tillverkade som C och CF.

Peter Rost

Citat från: S Svensson skrivet 25 maj 2013, 09:08:51 AM
Katrineholm byggde ju bussar i aluminiumlegering. Troligen påbörjad 1957 och avslutad 1969(?).

I detta forum vet vi att det var mest SJ bussar som byggdes. Bakstammen ändrades ca 1967.Bussen på bilden har nya bakrutan.
Volvo nya serie bussar var B57 och B58 och något senare kom B54.
SJ köpte ju många B58 med SKV kaross. Men ingen kaross på B57.
Hur många SKV karosser är byggda på B57? Hur många linjevagnar är byggda utanför SJ på B58 ?

Vill minnas att Kalmar Omnibusförening(?) fem SKV B58, med K-19 låda.

/Peter

Björn Forslund

Citat från: Mats Karlsson skrivet 25 maj 2013, 11:30:14 AM
Jag gjorde ett litet snabbt överslag. Ca 680 SKV lättmetallkarosser gick till SJ. Då blir det ca 300 till övriga företag, inkl. de som Scania tillverkade som C och CF.

BSS o BSBV hade sammanlagt 51 sådana, MOAB hade 23 st , SOAB 4 st. Wallenbergs egna bolag köpte mycket av produktionen.