Från en svunnen tid del. 18

Startat av Peter Öden, 24 maj 2013, 19:32:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Dagens bild visar SJ bussa 1248 Volvo B 58 Larvik !

Mvh Peter Ö

Mats Karlsson

Alltid lika roligt att få se en Larvikare!!

S Svensson

Om mina uppgifter är rätt så var den placerad i Övertorneå omedelbart vid leveransen
FCC936 hade den när den fick de nya regnr.
SJ beställde 4+2 Larvikare för Norgeresor. De fyra 1247-1250 placerades i Övertorneå och var avsedda för turisttrafik i Norge. Bredden var smalare än den som användes i Sverige. 235,240 eller 245 ?
SJ hade under 50 talets mitt startat upp körning av turister till Nordnorge med framför allt Nordkap som mål. Det kom några bussar även under tidigare år från SKV.
Larvikarna ovan var byggda i stålkaross. SJ hade en liknande som kallades 1305.
1248 Td gick normalt från Skövde till Falkenberg på fredagarna i sk militär veckoslutstrafik. Jag vill minnas att 1248 slutade sina dagar genom att den slog eld och blev brandskadad. 1247 hamnade i Gävle. 1250 var Luleå/Övertorneå troget ända tills nedläggningen där. Flyttad till Gävle sedan Posten tagit över Övertorneå. 1249 kolliderade med lastbil och slopades tidigt.Gick i Övertorneå och till Pajala när den inte körde turister. 
Larvikarna 1256 och 1257 var av Larviks andra karosstyp. Kaross i aluminium.1257 var tillhörig 4 driftdistriket, Göteborg och placerad i Uddevalla medan 1256 tilhörde 3 driftdistriktet,Borås och var placerad i Halmstad. 1973 och 1976 ändrades olika gränser. Vill minnas att 1256 slutade sina dagar i Falkenberg och 1257 gjorde sin sista tjänstgöring i lokaltrafik i Marks centralorter. Anskaffade för Norgetrafiken och därav placeringen vid distrikten. Dvs bussarna var delade emellan 1256,Jö,Hd och Bs, medan 1257 var delad emellan G och Uv. En gång möttes dessa två i Sveg.
De båda Larvikarna 1256&1257 var åkvänliga med plats att sitta. Tjörn Omnibustrafik AB hade en likadan som oftast gick emellan Göteborg och Bleket. 
Ursäkta. Det är lätt att bli långrandig när man ser bussar som jag åkt med.

Mats Karlsson

Citat från: S Svensson skrivet 24 maj 2013, 23:48:19 PM
... De fyra 1247-1250 placerades i Övertorneå och var avsedda för turisttrafik i Norge. Bredden var smalare än den som användes i Sverige. 235,240 eller 245 ?

De var 240 cm breda.

Bengt H

En bild på 1250 upplastad på en järnvägsvagn när den växlas in i ett tåg mot Narvik. Det är den 3 juli 1971 och bussen används således i sin ursprungliga uppgift, nordkalottsresor. Färden började eller slutade med en tågresa på den då väglösa sträckan mellan Kiruna och Narvik. Sedan gick turen genom Norge upp till Nordkapp och åter via Finland och Tornedalen till Kiruna. Turen trafikerades också, vill jag minnas, i motsatt riktning.

Det är tidig morgon och det bör vara tåget som vi sedan åkte med till Narvik, uppgående Karven.

S Svensson

Tack Bengt !

Jag vet inte om Du kommer ihåg det hela men ibland körde nya SJ bussar runt och visade "upp sig".
I både BT och VD visades när en ledbuss besökte Borås och planen med bussar.
Mindre känt är att även en ny Ikarus Turist visade upp sig. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken individ det var. Jag började ju lite senare vissa dagar och det var en av dessa.
På annons i Sv Omnibustidning förekom annons för Larviks turister och ritning fanns över stålkaross (mots SJ 1305,1247-50)och lättmetallskaross (1256&1257)-
Loket på bild ett Ud som troligen var ombyggt för automatkoppel.Personbilen en Volvo 142 (?)