Upphandlingen i Umeå görs om

Startat av Jessika, 01 november 2007, 11:39:42 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jessika

Det här står redan nämnt i upphandlingstråden. Här är lite mer info, som jag inte tror är utlagt redan. Detta är vad som hände (citat från Västerbottens Folkblad): "– Vi väljer att avbryta upphandlingen och gör en omstart, vi har begått ett formellt misstag, säger Länstrafikens marknadschef Tor Eriksson. När Länstrafiken skickat ut sitt anbudsunderlag får företag anmäla sitt intresse. Om det är något de undrar över i underlaget kan de skicka frågor till Länstrafiken som sedan svara skriftligt. Alla frågor och svar skickas till alla företag som är intresserade av upphandlingen. Länstrafiken får inte röja vem frågeställaren är. Det är här misstaget har skett. – I en fråga av 270 stycken har vi glömt att radera frågeställarens förnamn och företaget där denne jobbar. Den fadäsen är helt omedveten, säger Tor Eriksson."

Totalt räknar man med att upphandlingen blir tre veckor försenad. Sedan har också VF - via en "källa" - fått reda på vilka de fem bussbolagen som lagt anbud är:
  • Veolia
  • Busslink
  • Arriva
  • Swebus
  • Orust

/Jessika

Hela artikeln: http://www.folkbladet.nu/2007/11/01/lanstrafiken-tvingas-gora-om-upphandling/

Walter

Inga överraskningar på den listan, annat än att KR saknas. Dock kanske de inte lägger bud samtidigt som Orusttrafiken? Men då borde å andra sidan det vara naturligare med KR som har Verksamhet längre norrut än Orust har idag.

Vore intressant att se om Arriva kommer in i norra Sverige, samt om det blir så stor skillnad mellan anbuden som fallet har varit i de senare avslutade upphandlingarna (oavsett vinnare)
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Nicklas Vasa

Är inte systemet sjukt, när det ska vara så känsligt....?

Johan Hansson

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 01 november 2007, 15:14:32 PM
Är inte systemet sjukt, när det ska vara så känsligt....?

Kan till viss del hålla med dig; Nicklas Vasa.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Jessika

Fast jag fattar ändå inte... Tor Eriksson säger:
"– Vi kunde ha bagatelliserat händelsen men problemet kvarstår. När vi har utsett en vinnare av upphandlingen vill vi inte att det här misstaget ska kunna användas emot oss, säger Tor Eriksson."
Om upphandlingen nu görs om och samma fem bolag lägger anbud igen så vet ju alla vilka fem det är? Vad är skillnaden mot om man hade kört på enligt den avbrutna upphandlingen?
/Jessika

Nicklas Vasa

När nu upphandlingen görs om, kan ingen förlorare gå in och hävda att upphandlingen inte gått rätt till.....       Det är därför....

Walter

#6
Citat från: Jessika skrivet 01 november 2007, 15:28:49 PM
Fast jag fattar ändå inte... Tor Eriksson säger:
"– Vi kunde ha bagatelliserat händelsen men problemet kvarstår. När vi har utsett en vinnare av upphandlingen vill vi inte att det här misstaget ska kunna användas emot oss, säger Tor Eriksson."
Om upphandlingen nu görs om och samma fem bolag lägger anbud igen så vet ju alla vilka fem det är? Vad är skillnaden mot om man hade kört på enligt den avbrutna upphandlingen?
/Jessika
Det är ju inte länstrafiken som avslöjat bolagen, det har ju media gjort. Annars vet dom nog ändå rätt bra i branchen vilka som lägger bud på vad.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jessika

Lite intressant/ovanligt är att Tor Eriksson nu har skrivit en läsarkommentar på VFs hemsida:

Länstrafiken har inte lämnat ut några som helst uppgifter om företag som 'lämnat anbud'. VF:s s.k. 'källa' i detta ärende har gett inkorrekta uppgifter. Rätt uppgift är att ingen har lämnat anbud eftersom Länstrafiken har avbrutit upphandlingen via eget beslut innan några som helst anbud har lämnats. 'Källan' har inte heller koll på vare sig antal eller namnen på de företag som har visat intresse för trafiken. Jag tycker att VF bör se upp med denna typ av 'källor' i framtiden.
Länstrafiken i Västerbotten AB
Tor Eriksson/Marknadschef


/Jessika