De som gick på 810-an, del 55: Stockholms Turistbussar 91

Startat av Staffan Sävenfjord, 22 maj 2013, 16:58:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

En juni-morgon 1982 dök två Neoplan Cityliner upp vid Jordbro stationen på morgonen. Det var nummer 91 och 92 och de första i en nyanskaffning som Stockholms Turistbussar skulle göra. Scania byttes alltså nu ut mot Neoplan, så småningom Neoplan med motor och drivlina från Scania. I samma veva flyttade STAB sina bussar från Vendelsö till Neoplans anläggning Motorpark i Västberga. 

De här båda bussarna hade dock Mercedes-motor, vilket var en komplikation då Scania anlitade STAB för sina interna körningar. Samtidigt ville de ha de bästa bussarna och de bästa förarna, nämligen de två som var försteförare på 91 och 92. Men det löste sig genom att besökarna knappast kunde avgöra vilken motor och drivlina som fanns i bussen. Så de flesta trodde säkert att de åkte Scania.

Som jag minns det var det en del problem med funktionen på de här bussarna. Bland annat fungerade ventilationen - ingen AC då inte - väldigt dåligt. Redan efter fem år såldes de vidare. Bilden på CJY832 är tagen när bussen var drygt två år gammal.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mats Karlsson

Ventilationsproblem verkade vara vanligt hos Neoplan på sin tid, förutom alla andra problem. I efterhand är det svårt att förstå hur Neoplan kunde kränga så många bussar åren kring 1980 och framåt över 1980-talet. Samtliga gånger jag har åkt Neoplan på en resa har det nämligen varit problemfyllt.

Lars-Håkan_E

neoplan och man har ju i långa tider erbjudit långa kreditavtal även med sådana som inte fått kredit gå annat håll

hade man en gång börjat handla där på sådant sätt fick man nog vackert fortsätta som kund.

själva kvaliten kom i andra hand och det är ju fortfarande si och så med den och den blir ju sällan gamla hos första ägaren

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 23 maj 2013, 10:47:07 AM
neoplan och man har ju i långa tider erbjudit långa kreditavtal även med sådana som inte fått kredit gå annat håll

hade man en gång börjat handla där på sådant sätt fick man nog vackert fortsätta som kund.


Det kan ju vara en annan förklaring till att många köpte Neoplan, men knappast att Stockholms Turistbussar skulle göra det. På denna tid ägdes de av Fastighets AB Stockholm-Saltsjön med Carl Olof Munkberg som chef. För att uttrycka det milt: ett kapitalstarkt företag med en chef som hade synnerligen gott rykte. Munkberg var tidigare chef för SAS (efterträddes av Jan Carlzon) och i slutet av 1980-talet ordförande i Svenska Busstrafikförbundet (dagens BR). 

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)