Så blir vår nya tunnelbana

Startat av Fredde, 22 maj 2013, 16:19:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Stockholms tunnelbana blir mer storstadslik. De nya tågen som ska köra på röda linjen får färre sittplatser och mer utrymme för packning, barnvagnar, cyklar och rullatorer. SL köper 48 tunnelbanetåg från Bombardier för 5,1 miljarder.

http://www.dn.se/sthlm/sa-blir-var-nya-tunnelbana

Tommy E

Intressant om det kan bli tillåtet att ta med cykel på tågen. Dock vet jag inte vad jag ska säga om att man sitter med ryggen mot väggen. Det kanske är nödvändigt för att frigöra golvyta, men för att se ut genom fönstren måste man ju antingen vrida nacken 180° eller försöka stirra mellan huvudena på dem som sitter mitt emot. :P

Finns det någon bild på hur vagnarna kommer se ut utvändigt?
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

JDS

Citat från: Tommy E skrivet 22 maj 2013, 16:35:02 PM
Dock vet jag inte vad jag ska säga om att man sitter med ryggen mot väggen. Det kanske är nödvändigt för att frigöra golvyta, men för att se ut genom fönstren måste man ju antingen vrida nacken 180° eller försöka stirra mellan huvudena på dem som sitter mitt emot.

180° är ju att ta i; det räcker att vrida huvudet 45° så ser du 45° framåt ungefär som vid tvärsittning. Men jag tycker givetvis att långbänkar är superkorkat och att det ska vara motsittning 2+2 som det alltid har varit. Sen kan man ju gärna ha lite större ytor för stående än idag, typ flexutrymmen med fällsäten och plats för cyklar och barnvagnar. Idag ställer folk gärna barnvagnar vid gaveldörrarna vilket inte är så bra. Hur som helst, att slippa se andra människors ansikten är helt oprioriterat, det är trots allt en stad vi bor i!

BSB101

Den dagliga arbetspendlaren har nog rätt snart sätt det som är värt att se utanför fönstret på väg mellan jobbet och hemmet.

Sedan förstår jag inte varför det måste vara 2+2 bara för att det alltid varit det (vilket heller inte är sant)? Med sittning längs väggarna underlättas av- och påstigning då man slipper krångla sig förbi två sittande personer + väskor.

virtual1

Citat från: BSB101 skrivet 24 maj 2013, 13:26:31 PM
Den dagliga arbetspendlaren har nog rätt snart sätt det som är värt att se utanför fönstret på väg mellan jobbet och hemmet.

Sedan förstår jag inte varför det måste vara 2+2 bara för att det alltid varit det (vilket heller inte är sant)? Med sittning längs väggarna underlättas av- och påstigning då man slipper krångla sig förbi två sittande personer + väskor.

Jag pendlade dagligen mellan Sandsborg och Hötorget under ett antal års tid, 15 minuters restid som alltför ofta närmade sig 25 minuter pga mycket strul på gröna linjen är inte helroligt att spendera ståendes då man alltförofta får folks ryggsäckar på sig, stinkande armhålor och folk som pressar sitt skrev mot en pga att det inte finns sittplatser nog. Att då planera för ännu fler ståplatser tycker jag är vansinne, det går ju med vagnen som heter 2000 (C20F) att se till att lika många sittplatser behålls, men ändå öka ståplatsantalet, så varför inte göra en liknande konstruktion här?

Joakim Wahlberg

Citat från: virtual1 skrivet 24 maj 2013, 14:05:31 PM
Jag pendlade dagligen mellan Sandsborg och Hötorget under ett antal års tid, 15 minuters restid som alltför ofta närmade sig 25 minuter pga mycket strul på gröna linjen är inte helroligt att spendera ståendes då man alltförofta får folks ryggsäckar på sig, stinkande armhålor och folk som pressar sitt skrev mot en pga att det inte finns sittplatser nog. Att då planera för ännu fler ståplatser tycker jag är vansinne, det går ju med vagnen som heter 2000 (C20F) att se till att lika många sittplatser behålls, men ändå öka ståplatsantalet, så varför inte göra en liknande konstruktion här?
Två fyrgrupper på det nya tåget har lika många sittplatser som sittplatserna längs sidan. Och där det ska vara barnvagns/rullstolsplats är det en stol mer än om det hade varit fyrgrupper. Det som troligen tar mycket sittplatser är väl antalet rullstolsplatser/barnvagnsplatser, per vagn är det 4st (4 fyrgrupper mao) och per hellängdståg 8st. Det blir rätt mycket sittplatser som försvinner iom det. Men självklart kan inredningen komma att ändras fram till leveransen av de nya tågen. I skissen finns totalt 292 sittplatser per fullängdståg om jag räknat rätt.
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Omnilasse

Vad som är det stora problemet med dagens vagnar (och som inte C20F löser helt helller) är ju att det blir sådana proppar vid dörrarna. Men som sägs ovan är det ju inte heller detta som egentligen tar bort sittplatserna. Nu kommer det ju också enligt planen vara 4+4 säten på ena sidan och platser längs långsidan på den andra. Jag anser det nog nödvändigt för att folk ska börja gå in i gångarna och klara snabba stationsuppehåll. Det senare är ju en förutsättning för att också kunna köra tätare trafik. Däremot är planeringen misslyckad på ett annat sätt - den gör nämligen att det ändå finns en "propprisk" vid in- och utgångarna. Det bästa är att man bara har en 4+4 grupp på en sida mellan varje sektion (alltså två dörrpar). problemet idag är ju att det finns en vägg att luta sig mot vid dörrarna. Detta gör att dörrparet blir blockerat av stående, trots att det finns gott om plats i tåget. Detta försenar på- och avstigningen. Men så är ju C20 totalt värdelöst planerad också - planen måste väl ha varit att SL inte trodde att det skulle behövas några stående på tågen i framtiden.

Nu kommer det ju också dröja länge innan tågmodellen blir introducerad på gröna linjen. På röda finns ju möjlighet att utöka turtätheten till 30-tåg i timmen - även om man då nu inte beställer tillräckligt med tåg för att klara det på så sätt som var tänkt i praktiken. Dessutom har man ju sagt att man inte vill börja köra med 30-tåg i timmen förrän alla nya vagnar är levererade - alltså augusti 2021. Med tanke på att man inte beställt någon vagnreserv och inte har några andra vagnar att växla med (för att klara 30-tåg i timmen). kommer det antagligen dröja till 2023-2224 till dess man kommer komma upp i detta.

Givetvis kan man ändå köra 30-tåg i en riktning under maxtimmen (som man gör på gröna). Men med tanke på att man drar ner på antalet sittplatser och att resandet på röda linjen troligtivs har ökat med ungefär 20 procent till 2021, så lär det väl blir rejält ont om sittplatser.

Tommy E

Citat från: Omnilasse skrivet 25 maj 2013, 14:10:01 PM
Nu kommer det ju också enligt planen vara 4+4 säten på ena sidan och platser längs långsidan på den andra.

Jaså, där ser man! Då är ju bilden i DN lite missvisande. Ska bli intressant att se hur det systemet fungerar.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se