Lokaltrafik i egen regi i Jämtland på gång

Startat av Ersa, 20 maj 2013, 21:12:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

"När Länstrafiken i Jämtland i månadsskiftet kommer att satsa på enbart tåg mellan Åre och Östersund väljer Centrala Buss i Jämtland att köra linje 155, den populära Årependeln, i egen regi."

http://www.bussmagasinet.se/2013/05/kommersiellt-i-jamtland-nar-lanstrafiken-tar-taget/

Joakim Wahlberg

Kul att Länstrafiken Jämtland satsar på tåg, men synd att dem som inte bor nära en järnvägsstation i stort sett blir utan kollektivtrafik. Gäller ju även i riktning mot Bräcke, där man planerade att dra ner antalet bussar rejält, nu har det dock blivit bättre. Är ju tyvärr inte alla som kan nyttja tåget. Hoppas det går bra för dem!
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

Ersa

Citat från: Joakim W skrivet 20 maj 2013, 22:03:15 PM
Kul att Länstrafiken Jämtland satsar på tåg, men synd att dem som inte bor nära en järnvägsstation i stort sett blir utan kollektivtrafik. Gäller ju även i riktning mot Bräcke, där man planerade att dra ner antalet bussar rejält, nu har det dock blivit bättre. Är ju tyvärr inte alla som kan nyttja tåget. Hoppas det går bra för dem!

Det beror på hur man ser det. Linjer som t.ex 45 och 155 är ju i princip tågersättnings-/tågförstärknings-/expresslinjer med få stopp längs vägen. Oftast stannar de enbart i de stationssamhällen där persontågen stannade under 1990-talet och innan. Dvs att de passerar en massa hållplatsskyltar längs E45 respektive E14 som de inte stannar vid, utan det är lokallinjer som t.ex 163, 164 samt 156 som stannar vid varenda "mjölkpall".
Mot Bräcke ersatte tåget ingen expresslinje som 155 och 45, utan medförde istället indragningar av avgångar på lokallinjen 127. Och protesterna kom då från de som bodde längs vägen, vid lokallinjens hållplatser.