Frrån en svunnen tid del. 17

Startat av Peter Öden, 20 maj 2013, 18:31:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Öden

Hej !

Åter en Göteborgsbild som denna gång visar SJ buss 1490 !

Mvh Peter Ö

Bengt H

En fin bild på en trevlig buss som jag har kört några gånger. Den gick normalt på veckoslutslinjen Göteborg - Stockholm över Örebro. Oftast körde jag dock på veckoslutslinjen som gick söder om Vättern till Stockholm och Uppsala. Där gick 1489 som i Mjölby och senare Sjögesta, mötte Uppsalas 1488. Eftersom jag senare flyttade till Uppsala kom jag att köra den linjen även norrifrån.

På andra våningen i det gula tegelhuset fanns förarpersonalens rastrum, gemensamt för alla bolag som trafikerade Nils Ericsonsplatsen. Under fanns närmast expressgodset och sedan bussgodset.

Mats Karlsson

Oj, så fin och blank man är! Minns när jag gick om kring och suktade bland van Hoolerna på sin tid och upptäckte att Jumbo-modellen hade kommit. Då blev genast Vistadomen lite omodern till sin form. De nyplanterade träden har jag också ett svagt minne från min tid i Göteborg.

S Svensson

Själv har jag också minne av 1490. När dessa båda (1489&1490) kom så gick de en del på beställning. Annars är 1490 "sista" SJ buss. Dvs var fram till juli 1976. SJ anskaffade under en period om 2 och halvt år inga nya bussar.
Först ca aug 1981 (om jag minns tiden rätt) tursattes 1490 på linje 736 Sörred-Onsala och åter på linje 731.Tidigare enbart veckoslutstrafik.

1488 nämns. Även denna kom till Göteborg och då i byte med 1110.
1489 nämnde Bengt. Jag vet inte om någon har ett foto av 1489 DOS 594. Alltså 1489 van Hool. Denna hade elproblem en januaridag, troligen 1977.
Troligen hade man ingen annan buss att köra med och det gick bra att köra den till Uppsala. Men det gick inte bra där.Resterna lär ha stått i gamla garaget på väg mot Marieholm.

Karossnr för van Hool ligger inte i leveransordning.
SJ inv nr gjordes också om maj 1971. I stort sett levererades bussar till maj 1971. Därefter levererades endast 24 st bussar. 12 st från Säffle,6 från Ikarus och 6 van Hool. SJ överlät bussar till SL. Bla ett antal Säffle, flera stod för leverans=SL H49,Scania CR110Ls och troligen några Hägglunds,som fanns i sk "pipeline".Dessutom äldre bussar som hade varit ute i trafik. De som var under tillverkning och överläts till SL,motiverades officiellt av att de var avsedda för Roslagstjänstgöring vid nedläggning av järnvägen.

Ove Bojarp

När erhöll DLK 857 sitt nya utseende med en bred
  grå linje på karossens sida med SJ Buss i stora röda
  bokstäver,  den jag har lyckats få tag på i foto,
  så har den inte heller de rektangulära lyktorna
  som  på bilden som visas. Den här har runda lyktor
  fram men den har fortfarande märkningen  1490 G.

lycbr

Sådan här såg den ut på en veckoslutstur i Halmstad 1983 mot Göteborg.

Christian Ljunggren

Citat från: Ove Bojarp skrivet 21 maj 2013, 21:51:21 PM
  När erhöll DLK 857 sitt nya utseende med en bred
  grå linje på karossens sida med SJ Buss i stora röda
  bokstäver,  den jag har lyckats få tag på i foto,
  så har den inte heller de rektangulära lyktorna
  som  på bilden som visas. Den här har runda lyktor
  fram men den har fortfarande märkningen  1490 G.

Det var 1986.

Med vänlig hälsning

Christian

Mats Karlsson

Ju mer jag tittar på van Hool Vistadom ju mer övertygad blir jag att denna modell skapades med Eagle-bussen som förebild. Det märks framför allt på takavsatsen och den rostfria kofångaren. Eagle-bussen tillverkades ju i Belgien hos Bus & Car 1960-76.