Lyssna på medhavd musik i bussen

Startat av r5m, 19 maj 2013, 19:46:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

r5m

Jag såg en förare en gång som hade med sig musik på en usb-sticka och lyssnade på. Undrar om det är tillåtet med tanke på upphovsrätt och att tex affärer måste betala stimpeng om de spelar musik från tex en cd.

Lars-Håkan_E

Citat från: r5m skrivet 19 maj 2013, 19:46:29 PM
Jag såg en förare en gång som hade med sig musik på en usb-sticka och lyssnade på. Undrar om det är tillåtet med tanke på upphovsrätt och att tex affärer måste betala stimpeng om de spelar musik från tex en cd.

Vilka bekymmer ;D

Att vända sig till företaget i fråga med din fråga kanske är ett bra tips  8)

Nico

Citat från: r5m skrivet 19 maj 2013, 19:46:29 PMJag såg en förare en gång som hade med sig musik på en usb-sticka och lyssnade på. Undrar om det är tillåtet med tanke på upphovsrätt och att tex affärer måste betala stimpeng om de spelar musik från tex en cd.

Rent juridiskt är det väl tveksamt rent allmänt.. föraren har sannolikt musiken på stickan för eget bruk och helt utan syfte att sprida den även om det indirekt blir följden i enstaka fall.

Å andra sidan så åker väl inte heller speciellt många människor buss för att primärt få lyssna på vad föraren i sin tur kan tänkas lyssna på för musik. Detta är som sagt en icke-fråga och skulle sannolikt rinna ut i sanden, vare sig man vände sig till företaget eller till STIM. Jämför med att vissa passagerare även de ibland lyssnar på musik som är hörbar för andra. 

Skulle däremot ett bussbolag spela musik ombord som standard (och så att säga erbjuda det till resenärerna), ja då blir det klart en fråga om ersättning till STIM m.fl. intressenter.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Staffan Sävenfjord

Om det rör sig om turistbussar brukar det finnas ett avtal med STIM att musik får spelas i bussen. Bussbolaget betalar en summa per år för detta och behöver inte redovisa för STIM några spellistor. Det kan också vara så att bussar i linjetrafik kommer med i detta avtal. Finns inte sådant avtal är det upp till STIM att vidta åtgärder. Första gången brukar det stanna vid ett påpekande men sedan kan det komma ersättningskrav på bussbolaget.

Vad bussbolaget har för regler för detta för sina anställda kan bara bussbolaget svara på. Någon lagstiftning på området finns inte.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

USB-minnet i sig förändrar ju inte själva saken till att bli ett nytt slags problem. Har det inte varit något bekymmer med heminspelade kassettband och brända CD i bussarnas bilstereo de senaste decennierna, så lär väl USB-minnen och minneskort knappast vara något man behöver reagera över idag?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 19 maj 2013, 22:35:03 PM
USB-minnet i sig förändrar ju inte själva saken till att bli ett nytt slags problem. Har det inte varit något bekymmer med heminspelade kassettband och brända CD i bussarnas bilstereo de senaste decennierna, så lär väl USB-minnen och minneskort knappast vara något man behöver reagera över idag?

Ja, det är förstås samma regler som gäller för att lyssna på medförda kassettband och CD-skivor och det oavsett om de är hemgjorda eller köpta. Och hela tiden har STIM inte lagt ned någon större möda på att jaga sådant. Det ger nämligen så lite...

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Erling.L

Vill minnas Stim anser det är ok så länge det är i första hand är för föraren o inte skickas ut i högtalarna till passagerarna
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

Der_löwe

Citat från: r5m skrivet 19 maj 2013, 19:46:29 PM

Det är har ingen betydelse om man har USB-sticka, lyssnar på radion eller ingen musik alls. Man betalar en stimavgift för själva möjligheten att lyssna på musiken, vilket de flesta bussar har (en radio räcker). Däremot finns det två avgifter, en för musik riktad mot arbetstagaren (föraren i detta fall) och en för musik riktade till allmänhen (högtalare med musik i passagerarutrymmet). De flesta linjetrafikbussar har ju inte musik riktade till passagerare eller har möjligheten att koppla bort detta.

Så ja, det är tillåtet rent upphovsrättsligt.

Carl Eric

Det här måste ju bara klassificeras om en icke-fråga...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

frigge

Ersa

Citat från: frigge skrivet 21 maj 2013, 21:53:49 PM
Stim verkar inte anse att det är en icke-fråga i alla fall
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10425416.ab

Sedan när räknas musik i en sopbils lastbilshytt som att "spela musik offentligt"?
Var går då gränsen? Om en lätt lastbil är privatägd går det gissningsvis bra, då man ju får lyssna på radio i sin egen personbil. Men om man är egenföretagare och kör samma lätta lastbil i egen tjänst å det egna företagets vägnar, är det alltså stopp? Får då ens lantbrukare lyssna på radio i sina egna traktorer, då ju lantbruken ofta är enskilda firmor.

Iofs är ju artikeln snart tio år gammal, men ändå.

Lars

Läser man på STIMs hemsida ser man hur många olika ting som det ska betalas stimpengar till.
Musik på arbetsplatsen

Jag tycker att detta med Stim har spårat ur lite då jag anser att det betalas i flera led för samma sak.

Inte nog med detta, det ska även betalas avgift till SAMI
Man ska altså betala till två ställen då STIM är pengar till låtskrivaren och SAMI till artisten
Detta gäller för en buss samt prislista

Sedan tillkommer licens till Swedish Film om det ska visas video i charterbuss