SL CF i Gambia

Startat av Mr H, 18 maj 2013, 09:53:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr H

I en tråd på SSS Forum diskuteras f.d SL CF som tydligen kom att exporteras till Gambia! Det var något nytt för mig, någon som kan lägga ut texten om hur många, när, vilka o.s.v? En av "åldermännen" som kör i Huddinge berättade för mig för en tid sedan om CF, ganska så många fick jag intryck av, som såldes utomlands. Kanske var det dessa han tänkte på kanske fler såldes utomlands? Kanske även ÖB sålde f.d SL CF utomlands? Någon som har koll?

Mr H

Mats Karlsson

Har aldrig hört talas om detta. Många skrotades ju och en del såldes till andra företag eller privatpersoner. Om några skulle ha gått till Gambia borde det ha uppmärksammats.

Mr H

Håller helt med dig Mats men här är citatet från SSS Forum:

Hänger på ovanstående urspårade inlägg med att kontra att jag har åkt med dom deporterade Scania CF i Gambia, de gick mellan Banjul till Seracunda.

Däremot så hade man ju faktiskt dålig koll, i alla fall hade jag det, vart det hav av f.d SL CF som stog ute på Överskottsbolaget i Solna tog vägen. De var ju till salu. Ganska så rejält betalt har jag för mig att man ville ha också i alla fall i utgångspris.

Mr H

Gunnar D

Det kan inte vara SJ Volvo B58/HS som av misstag åsyftas? De har ju gått i Gambia.

/Gunnar

Björn Forslund

Det förekom på 80-talet att en afrikan åkte runt och köpte upp gamla avdankade frontmotorbussar för export till Afrika så det är ju iofs inte omöjligt att någon SL-CF hamnade i Gambia. Fast begpriserna på FFV Överskott var nog lite väl höga för denna uppköpare. Det var ju en period när allt gammalt SL som var i någorlunda skick såldes via Överskott, endast rensade "skal" gick till Demonteringar.
Staten satte dock stopp för de afrikanska uppköparna genom att själva ta hand om avdankat SJ och skänka, jag tror det gick till så när det gäller Gambia och Angola. Sistnämnda land fick ju en drös H54 i bistånd.