Pressmeddelande: Bergkvarabuss förvärvar BussPersson

Startat av preacher, 17 maj 2013, 23:10:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

preacher

Bergkvarabuss med säte i Kalmar tillkännager att man förvärvar det anrika Buss Persson Hammenhög AB.

Buss Persson startades för snart 100 år sedan och har gått i arv i tre generationer. Det är ett mycket välrenommerat, skånskt bussbolag som gjort sig ett namn inom såväl linje- som beställningstrafik och dessutom som betydande bussresearrangör.

Bergkvarabuss förvärvar nu företaget och VD Joakim Kjellson tar över uppgiften som affärschef för Trafikområde Ystad/Österlen, där Bergkvarabuss just etablerar sig.

Båda verksamheterna kommer även fortsättningsvis att drivas under separata varumärken. Köpet innebär att nya resurser tillförs och att koncernens närvaro stärks i sydöstra Skåne. Merparten av medarbetarna bereds fortsatt anställning.
Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

Staffan Sävenfjord

Buss-Persson startades 1922 av Mauritz Persson och Gunnar Wennström 1922 och är således ett av Sveriges äldsta bussbolag. Maurtiz son Kjell Persson tog sedan över och nu är det Kjells son Joakim Kjellsson som tillsammans med sin fru Maria Eldh-Kjellsson driver det trevliga företaget på Österlen.

Det är ett mycket välskött företag och Kjell Persson berättade att han rekryterade förare genom att erbjuda de elever som skött sig bäst på skolkörningarna en anställning. På det sättet vann han att eleverna ansträngde sig att sköta sig på bussen och han fick också förare som han väl kände till. Dessutom har de antagligen branschens bästa hemsida, som också tillgodoser önskemålen från oss bussintresserade. Läs och njut.
http://www.busspersson.se/

Lite tråkigt kanske att det nu säljs men jag har full förståelse för att Joakim och Maria valt denna lösning. Jag förstår också mycket väl varför Bergkvarabuss ville köpa företaget.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 maj 2013, 08:07:01 AM

Lite tråkigt kanske att det nu säljs men jag har full förståelse för att Joakim och Maria valt denna lösning. Jag förstår också mycket väl varför Bergkvarabuss ville köpa företaget.

Den affären var väl inte direkt oväntad om man säger så

Bussmicke

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 18 maj 2013, 13:16:00 PM
Den affären var väl inte direkt oväntad om man säger så
Varför inte

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jan

I branschen i 40 år

Bussmicke

Citat från: Jan skrivet 20 maj 2013, 21:19:09 PM
Det kommer fler företagsköp, var så säker.
Någon speciell du tänker på?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jan

Citat från: Bussmicke skrivet 20 maj 2013, 23:06:49 PM
Någon speciell du tänker på?

//Bussmicke
www.bussmicke.se
Ja men det får komma via de rätta vägarna, och inte via BS!
I branschen i 40 år