Kritiska röstar om bussdepån

Startat av Delfinen76, 17 maj 2013, 18:38:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Delfinen76

Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Nico

Tja, hur man än gör så kommer nog alltid någon att vara missnöjd. All byggnation utgör även sedan i sig någon form av ingrepp i miljön. Just depåer för buss, tåg etc. är då även en sådan företeelse som nästan ingen verkar vilja ha i sitt relativa närområde.

Motfrågan blir som vanligt... var ska man förlägga detta istället? Har har man ju även redan hållit på ett antal år och vridit och vänt på det hela. Till slut rinner tiden ut och då finns det risk för att man får så bråttom att man forcerar fram beslut som är ännu sämre.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Jo

Nej det är ju en svår fråga för ska man för långt ut i industriområdena skapar man ju tomkörningsproblematik och därpå följande miljöbelastning och effektivitetsproblem och dessutom problem med långa restider för förarna som dessutom ofta har delade pass.

Samtidigt är det ju svårt att i Stockholmsområdet där kanske 100-bussar står på tomgång hela natten lägga depån alltför nära bostadsområden. 

Niclas Rosenius


  Varför måste man ha bussarna stå på tomgång hela natten, finns ju värmeramper som fungerar hur bra som helst och värmepatroner. Fungerar det hos oss på GUB så borde det fungera på andra ställen.

  //Niclas

Ersa

För att ramperna ofta har dålig kapacitet, underhållet är dåligt och värmeförlusten är hög. Både genom rampens slangar och rätt ut från de oisolerade bussarna. Det är som sagt som om jag skulle elda som attan i öppna spisen i min oisolerade sommarstuga. Fortfarande kallt i stugan, men varmt för kråkorna!

Men att köra med fungerande dieselvärmare i isolerade välbyggda bussar med en enda laddkabel framtill (som KR, Sköldhs och Danielssons gör i Knutby, och Fridströms och Bergkvarabuss har på sina skolbussar i Rimbo/Norrtälje) går ju dessvärre inte att ha i stordriftens SL.

Niclas Rosenius

Citat från: Ersa skrivet 22 maj 2013, 09:22:08 AM
För att ramperna ofta har dålig kapacitet, underhållet är dåligt och värmeförlusten är hög. Både genom rampens slangar och rätt ut från de oisolerade bussarna. Det är som sagt som om jag skulle elda som attan i öppna spisen i min oisolerade sommarstuga. Fortfarande kallt i stugan, men varmt för kråkorna!

Men att köra med fungerande dieselvärmare i isolerade välbyggda bussar med en enda laddkabel framtill (som KR, Sköldhs och Danielssons gör i Knutby, och Fridströms och Bergkvarabuss har på sina skolbussar i Rimbo/Norrtälje) går ju dessvärre inte att ha i stordriftens SL.

  Det är bara frågan om hur man vill prioritera inom företaget helt enkelt och finns inte viljan så finns den inte. Vi har i alla fall lyckats med detta och vi har 140-150 bussar som värms upp på fungerande ramper.

   //Niclas

Lars-Håkan_E

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 22 maj 2013, 11:21:04 AM
  Det är bara frågan om hur man vill prioritera inom företaget helt enkelt och finns inte viljan så finns den inte. Vi har i alla fall lyckats med detta och vi har 140-150 bussar som värms upp på fungerande ramper.

   //Niclas

värt att veta är att operatörerna i sl området inte har något med skötsel och underhåll av ramper

Ersa

Även i Vanda har debatten om tomgångskörning åter dykt upp, nu senast efter att bussarna ska göras i ordning efter den en vecka långa strejken:
http://svenska.yle.fi/artikel/2013/05/21/veolia-lat-hundratals-bussar-ga-pa-tomgang